Saturday, November 29, 2008

DISEBALIK NAMA ITU....

AMIENAH

Ramai bertanya, kenapa Amienah?....bukankah nama itu sudah lapuk..?
Masa kecil dahulu, saya terlalu bangga dengan nama itu...ke mana pergi,nama itu yang saya berikan jika ditanya. Namun, bila melangkah ke darjah satu, terdengar nama kawan yang lebih menarik, timbul rasa cemburu di hati...teringin rasanya mempersoalkan kepada mama, kenapa nama itu yang dipilih...? Tetapi didiamkan sahaja kerana khuatir nanti akan terusik hati seorang ibu...bukankah itu satu pemberian..kenapa perlu dipersoalkan?
Masuk ke darjah 3, saya mula belajar tentang Sirah Nabawiah..kata Muallimah Azlina, Nama wanita agung yang telah melahirkan manusia agung iaitu Nabi Muhammad S.A.W adalah Aminah juga...Muallimah turut memuji nama saya di dalam kelas...berbunga rasanya di hati ini...pulang dari sekolah, saya ajukan persoalan yang sekian lama dipendamkan kepada mama..Namun soalan saya yang bernada gembira tidak melukai hati mama.

Jawab mama.."ayah suka sangat nama tu, sejak tahu mama mengandungkan anak perempuan lagi ayah telah menyimpan hasrat menamakan amienah dengan nama Siti Aminah." Oh, nama itu memang milik saya sejak dalam kandungan lagi...? Kata mama lagi, mama dah cakap nak tukar pada nama lain..namun ayah tetap berkeras mahukan nama tersebut. Sanak saudara juga turut berkumpul untuk membincangkan nama saya...antara nama yang telah ditapis oleh ayah adalah:
1- Wardah (diambil sempena nama kedua mama anugerah atuk ketika mama kecil)
2- Raudhah (hasil persepakatan keluarga kembangan, barangkali...)
3- Amalina (yang membawa maksud harta kami-memandangkan saya anak perempuan pertama, nama ini cadangan dari seorang ustaz)
Namun, nama ini adalah sekadar tapisan dari ayah, bila di suruh pilih, ayah tetap memilih Siti Aminah...
Tiba saat 6 November, saya dilahirkan dan saya mula dipanggil dengan nama Aminah. Kata makcik makcik, mama sampai merajuk dengan ketegasan ayah yang tidak mahu mengubah nama itu. Sejauh mana kebenarannya tidak pula mama khabarkan pada saya, malu mungkin. Melihat keadaan ayah yang selamba dengan ketegasannya, akhirnya mama mengalah. Mama mencadangkan nama baru iaitu Amienah. Bukan lagi Siti Aminah. Ayah tersenyum, katanya, "apa apa sahaja asalkan ada bunyi Aminah"... dan pagi esoknya nama saya didaftarkan dan di saman kerana kelewatan membuat mendaftar kelahiran. Sejak mengetahui begitu sekali 'perjuangan' ayah mempertahankan nama saya, saya mulai menyintai nama saya sepenuh hati...

Dan kini, saya sudah sampai ke Tanah Arab, di mana di bumi ini, terkenal dengan sejarah para Anbiya'...setiap kali kehadiran saya di ambil ketika di dalam kelas, bangga rasanya. Doktor2 jamiah mudah menyebut nama saya dan selalu pening membaca nama sahabat saya..berkawan dengan masyarakat arab pula, seronok rsangat. Mereka bukan sahaja memuji nama saya, malah mudah mengingatinya. Dan kebetulan, hanya seorang sahaja Amienah Malayzi yang ada di Mantiqah Mu'tah ni... maka nama saya agak popular dikalangan mereka...Alhamdulillah..


FaRauLaH

Baru baru ni, ada seorang kawan dari Malaysia email saya dan suruh saya explain, Kenapa FaRauLaH menjadi nama gelaran saya?...erm, pelik rasanya nak bagitahu pada umum, tapi bila ada yang bertanya, rasanya tak salah di jawab...
Faraulah bermaksud Strawberry...nak kata saya suka strawberry, tak juga..sebab saya belajar makannya secara acap pun di sejak sampai di Jordan. Di Malaysia dulu, kalau mama pergi Cameron beli tu, saya buat tak tahu jer...bila dah lembik saya buat shake jer...nak makan mentah macam tu, tak berminat pulak...Nak kata saya minat Pink tak juga, sebab warna kegemaran saya adalah Ungu, kedua Biru dan ketiga barulah Pink...Tapi kenapa yer saya pilih nama tu?..entahlah, saya pun tak tahu...Erm, mungkin kerana ianya adalah anugerah dari seorang sahabat kot dari Mesir (Mal-bukan nama sebenar..hehe)...dia memanggil saya dengan nama Faraulah _ _ _ _ _. Hehe...sekadar mengimbas kenangan kot. Dan sejak itu rasanya semakin serasi dengan nama tu..Namun itu sekadar nickname dalam internet...Nama yang istimewa tetap Amienah...hehe...


MENDIKIT REDHO

Apa ertinnya...? Kalau tengok kamus, maksud mendikit tu lebih pada berdikit iaitu sedikit...tapi kenapa pula "sedikit redho"kan? Sebenarnya mendikit tu juga boleh di ta'rifkan sebagai menggamit dan menggapai. Maksudnye " menggapai atau menggamit redho Allah"
Erm, sebenarnya nama itu sempena tema majlis perpisahan kami (pelajar Sekolah Menengah Al-Hidayah tingkatan 4 uthman)... di hujung tahun tu. Kalau tak silap, nama tu atas cadangan Paksu( Muallim Azrulfazli). Majlis tu berlangsung sebelum exam untuk menggamit redho allah dan menggapai restu guru2 kami ketika itu...Dan sejak keluar dari sekolah tu, kami semua membawa haluan masing2...dah susah nak berhubung, rindu juga dengan hubungan dahulu...sebab tu di letak nama tu. Lagi pun, jika ada kawan kawan 4Uthman dulu yang teringat nama tu, dan jika mereke terfikir untuk menaipnya dalam google mungkin atau yahoo ke, pasti akan tersambung semula ukhuwah yang pernah terpisah..hehe...begitulah ceritanya.. dan saya juga ada satu lagi nickname yang saya minati, berkaitan dengan benda. Bukan buah2 lagi dah..hehe... Setakat ini saya hanya akan guna nama itu jika saya tidak mahu dikenali secara cepat...contohnya apabila saya memasuki blog orang dan meninggalkan komen...nak guna nama tu di sini cam malu..mungkin bila dah sampai malaysia baru nama tu di komersialkan kot..hehe..

Oklah, tu saja cerita tentang nama...Opssss....sebelum tu, nak bagitau ckit...kalau anda perasan, dalam blog ini, terdapat 1 ruang disebalik nama..terjemahan untuk setiap huruf dalam ejaan nama saya...erm, itu bukan rekaan saya key..sebab baru ni ada syabab dari Mantiqoh Irbid sound saya...
Dia cakap.."apa lah, harumlah.., naiflah waraklah..hehe..."
di maklumkan di sini, itu sekadar rekaan dari satu laman web sahaja. Saya sekadar letak nama di situ dan di tafsirkan nama saya mengikut apa yang di tulis dalam blog tu...sesajer jer ...sekadar hiburan untuk diri sendiri, dan mungkin dari situ, jika ada yang membacanya, barangkali akan menjadi doa...so,tolong jangan salah faham... Kalau korang nak, korang leh test gak...tapi cari lah laman webnya sendiri..sebab saya pun xtau nak buat macam ner...kawan saya yang tolong buatkan...hehe..tapi kalau betul2 berminat leh tanya saya, nanti saya tolong tanya kawan saya tuh..hehe..

2 comments:

Anonymous

Setiap nama yang di kurniakan itu melambangkan keperibadiaan seseorang..
Very Berry Strawberry!

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

Entahlah...apa maksud nama itu di beri..saya sendiri xpnh tanya...moga 'mal' tu baca artikel ni n jelaskan ye...(",)

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP