Sunday, November 16, 2008

MENYALAHKAN ATAU MENCARI???




Merenung ke bulan,tertanya tanya, kenapa aku jadi begini??? kenapa begitu sukar mendapat hidayah Mu ya Allah...aku sering bermalasan, Qiamullail entah ke mana, Zikir ku huru hara, sekilas pandang, ramai menduga kewarakan diri ni. Namun jika di selidik, betapa jauhnya jurang persamaan antara aku dengan umat di zaman Rasullullah... sehingga ada ayat yang bermafhumkan...
"jika kalian tahu bagaimana perjuangan kami (umat terdahulu), pasti kau sedar yang kau kini, sedang bermain main dengan amalan mu.."..nau'zubillah...
Terkadang melihat muallaf yang lebih cakna soal agama, aku merasai diri terlalu aib, terasa kerdil dalam bidang yang diceburi...kenapa orang yang langsung tidak mengenali ISLAM lebih menjaga perihal agama, sedangkan aku?? Aku merupakan pengkaji agama...apakah pula amalan ku?...ya ALLAH, hinanya aku disisi MU...Bagaimanakah aku di akhirat kelak???
Aku mencari hidayah Mu ya ALLAH, berilah aku kecerahan minda dan kebersihan hati...aku cemburu melihat umat terdahulu, yang tidak pernah mengenal gentar dan lelah menghunus senjata, menentang kezaliman. Kenapa aku kini, yang hanya melawan nafsu dan bisikan syaitan, sering tewas, letih dan jemu berhadapan dengan mu ya ALLAH????
Benarkah hidayah Mu hanya untuk 'saudara baru'??? atau hanya untuk umat terdahulu??? Jika tidak, kenapa aku tidak mendapatnya??? Terdengar pula khabar tentang pejuang agama sesat yang kini telah memeluk agama ISLAM ini, kisah berkaitan Paderi David Benjamin Keldani:

Beliau dilahirkan pada tahun 1867 di bandar Urmia di Parsi. Beliau menjadi tenaga pengajar kepada Archbishop of Canterburry Mission bagi membimbing penganut-penganut agama Kristian di Urmia pada tahun 1886 hingga 1889. Pada tahun 1892, Cardinal Vaughan menghantarnya melanjutkan pelajaran di Rome dan di sana beliau dididik dalam ilmu Falsafah dan Ketuhanan di Propaganda Fide College dan pada tahun 1895, beliau dilantik menjadi paderi. Tidak lama selepas itu beliau menjawat tugas besar paderi di Urmia.Beliau memberi sumbangan yang banyak kepada agama Kristian. Pada tahun 1892, beliau menyumbang beberapa artikel yang bertajuk Assyiria, Rome, and Canterburry untuk majalah The Tablet dan artikel Aunthenticity of the Pentateuch untuk Irish Record. Beliau menterjemahkan Ave Maria ke dalam beberapa bahasa dan diterbitkan di dalam Illustrated Chatolic Missions. Ketika berada di Constantinople, dalam perjalanan ke Parsi pada tahun 1895, beliau menulis beberapa siri artikel dalam bahasa Inggeris dan Perancis. Tulisan-tulisan itu diterbitkan oleh The Levant Herald dibawah tajuk Eastern Churches. Pada tahun 1897, beliau dipilih mewakili Katolik Timur ke Kongres Kristian di Perancis dan isi ucapan beliau diterbitkan oleh majalah Eucharistic Congress.
Dalam perjalanan hidupnya, satu persoalan yang sentiasa berlegar dalam pemikirannya adalah adakah agama Kristian, dengan kepelbagaian falsafah dan kitabnya, adalah agama yang benar? Pada musim panas tahun 1900, beliau bertapa selama sebulan di Dagala. Di sana beliau membaca Bible berulang-ulang kali dalam Hebrew (bahasa asal Kitab Bible) dan memohon petunjuk daripada Tuhan. Akhirnya beliau meletakkan jawatannya sebagai paderi besar Urmia. Selepas pertemuan dengan ulama Islam, Syeikh Jemaluddin Effendi dan lain-lainnya, beliau terus memeluk agama Islam dengan nama Abdul Ahad Dawud.
Antara sumbangan beliau kepada Islam adalah penerbitan buku beliau yang bertajuk Muhammad in The Bible. Di Malaysia, ia diterebitkan pada tahun 1969 oleh Pustaka Antara dibawah naungan Angkatan Nahdatul Islam Bersatu (BINA) di Sarawak. Antara isi-isinya adalah berkenaan Nabi Muhammad yang kedatangannya disebutkan di dalam Bible secara jelas dan terang.
Begitu sekali petunjuk yang KAU hulurkan buat mereka..dari jalan yang penuh kegelapan, diletakkan beliau di atas sekali. Merangkap pemimpin kepada kesesatan, dan kini, KAU suluhi mereka seterang terangnya...mereka telah diberi hidayah..mereka kini jauh lebih mulia dari aku yang sememangnya dilahirkan sebagai muslimah...kenapa aku yang berada di jalan MU, terlalu jauh dari petunjuk MU???
Sering timbul persoalan ni..menanti HIDAYAH datang menjenguk, mempersoalkan persoalan yang tidak sewajarnya kepada ILAHI...tetapi tanpa ku sedari, rupanya, diri terlupa mengundangnya...Aku terlupa menjemput HIDAYAH hadir dalam hidup ku...sekadar bermalasan dan hanya menunggu di tepi tembok kelikir, pastikah akan datang HIDAYAH itu?? Sepatutnya aku yang pergi mencari HIDAYAH....aku sewajarnya bertanya kenapa aku bermalasan... ??

Ya ALLAH, aku tersasar sekali lagi, terima kasih kerana menyedarkan aku dari terus terhanyut dalam lamunan bisikan durjana...Berilah aku petunjuk dan berilah aku kekuatan yang istiqomah..bantuilah aku untuk menjadi hamba yang sering KAU rindui.....Marilah sahabat, kita keluar dari kepompong kemaksiatan, kejahilan dan kealpaan...kita mencari cahaya kemuliaan, kebenaran dan cahaya kesedaran,

---sekadar peringatan bersama---

5 comments:

Anonymous

tak der shoutbox ker??salam ziarah...nice blog

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

to kina: shoutbox??...erm, ada jer...sayatukar nama jadi bicara jari...ada je kat tepi tuh..tapilah bila sudi,...tinggal komen pun xper...thanks...

Anonymous

salam, tahniah kerana lulus ujian dan melayakkan diri ke ptd assessment. Semoga tercapai hasrat dan cita-cita dan semoga di murahkan rezeki.

Anonymous

Semoga Allah memudahkan pencarian dengan haya' dan ilmu di dada. Amin.

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

insyaallah,.,....ameen ya rabb....

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP