Saturday, November 15, 2008

SaNaH HeLwa Ya JaMiL..!!



Kek Yang Ziana dan Ahli baytnya hadiahkan...




Alhamdulillah pada tarikh 6 November baru ni, saya dah masuk umur 23 tahun. Bila tiba hari ulang tahun kelahiran, mesti semuanya gembira sangatkan?..Biasanya waktu ni, kita akan dapat hadiah, dapat ucapan...orang orang tersayang pasti akan teringatkan kita. Namun bagi saya, hari ulang tahun ni tak lain tak bukan adalah peringatan dari ILAHI bahawa ajal kita semakin hampir..semakin hampir rupanya dengan kematian. Takut pula rasanya...amalan macam tak bertambah,dosa pula yang semakin membiak...Hhhmmm, apalah amalan yang dibawa yer?? teringat pula ayat dari QURAN yang mafhumnya :
" bila datang maut pada seorang daripada kamu, maka tidak dilambatkan waktu, dan tidak juga dicepatkan"..ya allah, berilah keampuan mu..

Namun, tidak salah jika hari mulia ini kita raikan kan?? Tarikh lahir saya sama dengan tarikh lahir abang sulung. Abang dilahirkan pada 6 N0vember 1990, jarak kami cukup cukup 5tahun, selalu masa nak celebrate birthday, kami akan pergi makan malam beramai ramai di Parkeeza Ipoh...Yang bestnyer kat kedai tu ada pak cik yang boleh dendangkan makan malam kami dengan bermain piano...bila time birthday, best sangat pergi situ. Sebab kami boleh minta di mainkan lagu "happy birthday" guna piano...waktu tu,semua orang di kedai tu pun akan ucapkan selamat pada kami berdua bersama iringan mainan piano...wah, best sungguh masa tu...rasa bagai puteri...semua orang sayang!! Tapi itu zaman dulu...zaman kanak kanak. Kini dah besar, kami terbiasa dengan sekadar ucapan, pelukan dan kucupan mesra dari keluarga. Itulah yang paling bermakna dari segalanya. Namun kini, saya berjauhan dari keluarga...Tanpa kucupan dan pelukan mereka, terasa sunyi di hari bahagia...Kawan kawan ada di depan mata, namun mereka tidak mampu mengatasi kehangatan pelukan saudara sendiri. 2 tahun dirantauan, yang kebetulan membuatkan saya menyambut hari lahir 2kali tanpa mereka disisi.
Kini tiba lagi 6 November. Sambutan kali ketiga dirantauan. Apalah erti hari bahagia ini??? Tiba maghrib 5 Nov, saya mula duduk di jendela, merenung kegelapan malam, mencari kelibat bulan yang belum berhias untuk menjelmakan diri. Selepas solat, saya kembali ke jendela, terlihat sahaja sinar bulan, terdetik hati ini mengingati saat manis di Parkeeza dahulu. Jauh di sudut hati, saya mengucap kalimah alhamdulillah dan berdoa sepanjang lebar yang mampu sambil menadah tangan. kesunyian dan kesepian bilik ini (roommate keluar), membuatkan kekusyukan saya semakin asyik...setelah puas merayu doa, merintih dan menagih kemaafan Ilahi serta memohon apa yang patut, baru tersedar, pipi ini sudah lenjun, tudung juga sudah kebahasan...Ya allah, manisnya berbicara dengan Mu..airmata sendiri mengalir pun sudah tidak lagi disedari...


Tiba jam 12 malam- 6 Nov, ramai yang mula memberi mesej selamat, termasuk abang sulung...gembira hati ini. Abang turut menghadiahkan saya duit dalam akaun bank..banyak sangat yang diberi. Terkejut rasanya...katanya termasuk duit raya..Alhamdulillah..
Malam itu, saya sengaja stay up. Konon nak study, tapi baca apa pun tak masuk..mungkinkah rindu yang sedang bersarang di dada menggangu tumpuan ku? Tiba jam 1 pagi (6pagi Malaysia), telefon berdering, riangnya hati...tertera nama "Lovely Mama"...riang teramat riang, sebak mendengar suara mama dan ayah mendendangkan lagu "happy birthday" dari corong telefon...ceria sungguh kami berbual, hati yang gelojak gembira sudah dapat dikawal, namun senyuman masih tidak lekang dari bibir...Ya allah, terima kasih Allah, kerana Kau kurniakan aku ibubapa seperti mereka...Alhamdulillah..puas berbual, talian diputus hati ini mulai berbunga dan malam itu, saya boleh stay up sampai pagi. Maklumlah, sepanjang 2 tahun berjahuan, mama tak pernah call saya... mama pakai Celcom bil. Mana boleh call oversea kalau tak buat Roaming..? so, kalau ada apa apa, saya lah yang call. Kata mama, lagi 5hari mama nak ke Sweden dan mama baru sahaja aktifkan roaming.Kalau saya tahu mama nak call, pasti saya record...hehe..

Selepas isya' 6-Nov, saya mengikuti program perasmian TDI(Tour De Ilmi-lebih kurang macam USRAH). Perasmian merangkap TDI pertama kami dalam oranisasi pemerintahan baru. Kebetulan, kami 1 rumah(bayt Nailofar) dijadualkan membuat persembahan sajak...saya juga tak lepas peluang mengambil bahagian. Maklumlah, ini kali pertama kami berkumpul perempuan sahaja, bila lagi nak tunjuk bakat kan??Lawak sungguh rasanya, sehingga sekarang, nama, gaya dan cara penyampaian saya teru terusan menjadi buah mulut sahabat, TERUTAMA ahli bayt..hehe,malu sangat..namun semuanya terus berlalu. Biarlah jadi sejarah yang indah di hati ini selamanya...Tamat perasmian dan persembahan, kami di menonton 1 tayangan, sebelum bermula tayangan, tiba tiba pengerusi majlis bangun dan mengajak sahabat handai yang lain menyanyikan lagu selamat untuk saya...terharu rasanya...semua menyanyi sambil melihat saya dengan pandangan ceria, gamat suara mereka...terasa hangat di pipi menahan sebak bercampur gembira dan malu. Pertama kalinya di perlaku begini...Alhamdulillah Ya allah, kerana Kau kurniakan aku sahabat seperti mereka....

Dan hari ini, 15 Nov, saya meraikan ulang tahun kelahiran ini bersama teman sebilik, Nor Aishah Rais. Kebetulan hari lahirnya 4 hari selepas hari bahagia saya. Majlis simple teramat simple. Sekadar mee kari, agar agar, nasi kunyit dan kentang goreng. Ditambah teh panas...maklumlah, musim sejuk, tak kan nak minum ais..? Majlis sekadar mengabungkan rumah ini(bayt Nailofar) dan rumah depan (bayt Hambra'). Kek yang saya tempah dari Ziana menjadi hadiah darinya sempena hari lahir kami. dia tak nak di bayar pula... Alhamdulillah atas rezeki Mu Ya Allah..
Majlis berjalan lancar, kami makan, menyanyikan lagu selamat, bermain, bergurau,bergelak ketawa dan sembang bagai lama tak jumpa. Segalanya bersama..Indah sungguh malam ini...Terima kasih adik adik ku....terima kasih ahli bayt Hambra'- Ku Mawaddah, Ziana, Nana, Fifah, Neji, Odah, Pijah... terima kasih ahli bayt Nailofar- Cheng2, Dayah, Ida dan terutama teman sebilik- Nor Aishah Rais... kasih sayang kalian akan terus di ingati...


4 comments:

Anonymous

Happy Belated Birthday! Ceria selalu, kuatkan semangat!

Anonymous

mmmm....dh naik usia ye....slmt Hari Lahir...gud luck

Ain Mardhiah

salam~
happy belated birthday kak aminah.. moga sentiasa dimurahkan rezeki dan diberkati allah selalu... ^_^

Master_Fizzi

happy birthday to you...

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP