Thursday, January 22, 2009

MENYINGKAP KENANGAN BERSAMA

Kali pertama menjejak kaki di bumi anbiya' ini...saya rasa terlalu gembira, maklumlah, anak tunggal perempuan ayah dan mama akhirnya dilepaskan juga untuk belajar sejauh ini. Kalau di rumah, nak ke kedai pun payah, namun kerana ilmu, saya dibebaskan untuk mencari haluan sendiri. Panjang rupanya langkahan kaki saya.Alhamdulillah...
Pada 4 September 2006, saya mula mengorak langkah mencari bekalan masa hadapan. Sepanjang 6 semester saya di sini, semuanya dirasai terlalu lama, namun bila tiba saat terakhir pencarian, terasa bagai tak percaya pula bahawa pencarian selama ini telah ditemui...Ya Allah, terima kasih buat MU kerana telah menghadiahkan saya kekuatan dan semangat untuk terus kukuh menghadapi banyak rintangan, dugaan, suka, duka dan pengalaman disini. Namun yang paling bermakna adalah ilmu yang saya kutip di sini. Tuhan sahaja yang tahu. Dari seorang yang terlalu jahil tentang tatabahasa arab, tidak mengerti hampir 80% kalimah Arab, akhirnya kini, alhamdulillah saya sudah mampu bertutur dalam bahasa Syurga ini walaupun tidak sehebat lisan kaum mereka. Saya bersyukur, sekurang kurangnya saya memiliki kebolehan berbahasa asing. Banyak lagi ilmu yang tidak saya kutip, banyak lagi pelajaran yang masih belum cukup untuk bekalan memulakan kehidupan tetap di tanah air. Namun, kehendak diri dan keluarga lebih penting. Insyaallah bumi Anbiya' ini akan di tinggalkan tidak lama lagi. Terasa gembira teramat sangat untuk pulang ke tanah tumpah darah pertama ini, namun jauh di sudut hati, saya begitu sayu untuk meninggalkan bumi bertuah ini. Universiti ini terlalu banyak berbakti buat saya sebagai medan ilmu. Doktor2 juga banyak menyumbangkan bekalan dunia dan akhirat, tidak ketinggalan sahabat handai yang banyak membantu...semoga jasa kalian mendapat perhatian dari yang MAHA ESA.



Selautan penghargaan , kasih sayang, syukur dan terima kasih buat insan teristimewa yang menemukan saya pada kehidupan didunia, iaitu Ayah dan Mama.Juga untuk abang Qarnain, abang Imraan, adik Izzul dan adik Haadie..kerana cinta, kasih dan semangat kalianlah, kaki ini semakin gagah melangkah mencari bekalan ilmu.


Buat ahli bayt, Dayah, Cheng, Cha2, Ida..kenangan bersama kalian akan tetap terpahat di hati ini buat selamanya...



Sahabat seperjuangan Aishah yang kita sudah pun selamat menjejak kaki di Malaysia terima kasih untuk semangat, nasihat dan dorongan. Buat ahli bayt Hambra' Nana, Ziana, Ku, Fifah n K.ita terima kasih yang tidak terhingga dalam menjadi jiran yang teristimewa. Buat adik2 KUSZA yang lain, Lutfi, Hanan, Epoi, Hadi, Khairullah, Khairul anuar, Fitri, Zam, Hanis, Aki, Ika dan Kinah...teruskan perjuangan kalian. Bawalah nama harum KUSZA ke merata tempat dan jangan biarkan ianya tercemar. Jaga diri, hiasi peribadi. Buat adik2 lain yang ramai lagi..Raja, Pijah, Odah, k.Long, Syima, Tikah terima kasih untuk segalanya...terima kasih untuk kasih sayang yang dihulurkan untuk akak selama ini... Buat adik Faiz dan Fudhoil yang selama ini banyak membantu, menjadi murakib, jadi teman, menjadi adik buat akak, terima kasih yang tidak terhingga...semoga akan datang dapat jumpa kakak yang jauh lebih sempurna. Buat pasangan bahagia, K.sa' dan Abang Fadli terima kasih atas bakti kalian selaku abang dan kakak selama saya hidup berjauhan dari keluarga tercinta. Buat aMz, Fiq dan Wan, terima kasih juga untuk kalian sebagai teman, sahabat dan segalanya. Terutama sahabat sepergaduhan status yang kini sudah berdamai, Fiq, terima kasih kerana banyak repair laptop ini. Juga buat teman arab yang banyak membantu Baro'ah, Dima, Samah, Sana' Abu Haikal, Asma' Qataunah, Ala', Amani,dan ramai lagi yang saya sendiri lupa nama mereka. Terima kasih yang tidak terhingga buat kalian yang telah membuatkan hidup saya disini begitu ceria dan bermakna...
Buat tenaga pengajar selaku pembimbing saya di sini, K.syafa, Farhana, K.salma, Adib, Fudhoil, Ifwat, Us Said, Us.angah..semualah...semoga di berkati ilmu yang diberikan dan semoga ilmu itu sebati di hati ini...ameen...
Semoga tujuan dan matlamat kita disini akan tercapai...



Juga buat teman yang sama-sama dapat menamatkan pelajaran pada semester yang sama, tahniah buat kalian juga dan terima kasih atas bimbingan selama ini. Moga semakin cerah peluang dan perjalanan hidup kita di dunia dan akhirat...ameenn..

Semakin hampir tarikh itu, semakin tertanam rasa cinta dan rindu sedalam dalamnya pada penduduk,cara hidup dan persekitaran di sini. Semakin sukar rasanya untuk melangkah pergi. Semoga akan bertemu kembali..Yang terakhir,saya memohon kemaafan dari lubuk hati ini buat kalian semua yang pernah saya lukai atau berkasar bahasa atau apa sahaja yang mempu mengguris hati kalian secara sedar atau tidak, secara segaja atau tidak. Maaf yang tidak berpenghujung dan dipinta agar dihalalkan segalanya. Semoga Allah membalas segala jasa kalian..Ameen.

2 comments:

rizq

salam..ape khabar...semoga saudari sihat sejahtera..nice pictures..unik..gambar family tu masa miss faraulah balik sambut aidiladha ke..

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

hehe...alhamdulillah baik2 sajer...thanx...gmbr family tu tym raya aidil fitri, saya masih dicni waktu tu, kalau saya dsana, mustahil gambar saya tiada dctu..hehehe..

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP