Wednesday, December 9, 2009

BANTUAN KEWANGAN


"Saudara seiman dan seakidah sekalian,

Seorang pelajar Malaysia yang sedang menuntut dalam Jurusan Syariah di University of Yarmouk, Irbid (terletak kira-kira 150 km ke utara dari Amman, Jordan),

Saudari Nabilah Huda binti Zaim

telah disahkan menghidap Leukemia tahap kronik dan memerlukan pembedahan pemindahan tulang sum-sum pada bulan Disember ini.

Kos pembedahan ialah sebanyak RM70 000 (RM50 000 untuk pembedahan dan RM20 000 untuk rawatan susulan)

dan ia tidak ditanggung oleh penaja beliau, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS).

Sehubungan dengan itu, saya berbesar hati untuk sama2 membantu dan mengajak rakan2 semua untuk sama2 menyumbang bagi menampung pembedahan beliau.

Tidak kira banyak atau sedikit, usaha kecil kita ini insyaAllah membantu.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh berhubung terus dengan

Saudara Zaim Bin Shaari (bapa Nabilah) di talian +6013-3521226.

Sumbangan daripada para dermawan bolehlah dibankkan terus ke akaun-

(Maybank Zaim bin Shaari 162517025794)

Hp: +6013-3521226

Mari kita doakan agar saudari Nabilah Huda dan keluarganya dikurniakan kesabaran dan ketabahan yang berpanjangan sepanjang melalui ujian daripada Allah SWT ini…Sesungguhnya penyakit itu daripada Allah, maka Allah jua yang akan meyembuhkan dan mempermudahkan….


~~Kepada semua kawan2 blogger yang membaca artikel ini, sama2lah kita membantu saudari Nabilah Huda Bt Zaim dengan mengcopy-paste posting ini ke laman anda...mudah2an kerja kita ini ada nilainya disisi Allah swt...Terima Kasih... ~~Allahumma yassir wala tu'assir....Amin..

Monday, November 30, 2009

Persoalan tentang Zakat

Dalam artikel saya mengenai Zakat Emas dan Perak, ada seseorang yang sudi bertanya soal hukum berkaitan dengan zakat pada saya melalui komen. Terima Kasih. Tiga soalan di ajukan, dan saya rasakan bahawa, menjawabnya melalui artikel lebih menarik daripada menjawab dalam komen. Maklumlah, jawapannya agak panjang. Saya juga tidak menjanjikan jawapan yang tepat, namun saya sekadar mengutarakan pendapat saya berdasarkan ilmu di dada, sekiranya ada yang silap atau tidak tepat, mohon maaf dan bolehlah menegur dengan sopan...terima kasih.


SOALAN 1 :
" katakan seseorang itu pernah mempunyai simpanan dalam akaun RM22k tetapi belum membayar zakat dan dari tahun ke tahun duit tersebut telah susut. Jadi wajarkah membayar semula qada zakat? "

Membayar zakat semula, setelah mengabaikannya merupakan tindakan men'qada' zakat. Mengenai hukum qada zakat, ia wajib dilakukan bagi zakat yang telah memenuhi syarat wajib tetapi tidak ditunaikan pada masa yang sepatutnya.

Qada zakat bermaksud bayaran zakat yang diterima pada tahun semasa tetapi untuk bayaran zakat yang tidak dibayar pada tahun-tahun yang sebelumnya. Beberapa pegawai Zakat ketika diaju pertanyaan mengenai perkara tersebut menjelaskan, sekiranya mereka ditanya tentang qada’ zakat maka mereka akan menerangkan tentang kewajipan membayarnya kepada orang yang bertanya (berdasarkan pendapat dalam kitab fiqh dan amalan semasa). Sungguhpun begitu mereka tidak memaksa orang yang bertanya membayarnya sekaligus, tetapi menasihatkan mereka mendahulukan bayaran zakat semasa dan sekiranya mampu mereka boleh membayar zakat yang tertunggak itu secara beransur-ansur.

Namun ditinjau dari sudut fatwa pula, setakat ini tiada fatwa yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri-negeri atau Kebangsaan membincangkan tentang hukum qada’ zakat. Kemungkinan ia tidak difatwakan kerana hukum qada zakat adalah jelas sebagaimana termaktub di dalam kitab-kitab fiqh.

Kesimpulannya di sini, hukum qada zakat adalah wajib, namun lebih perlu di utamakan zakat semasa, bukanlah zakat tunggakan. Jika berkemampuan, zakat yang tertunggak bolehlah di keluarkan walau secara ansuran.

SOALAN 2
"bagaimana dengan pengiraan zakat kwsp pula?"

Zakat KWSP dikenakan apabila dikeluarkan apabila genap umur persaraan atau deposit membeli rumah dan sebagainya. Jumlah yang dikeluarkan perlu didarabkan dengan kadar zakat 2.5 peratus... Setahu saya, jika ianya tidak di keluarkan, maka tidak perlu di keluarkan zakat kerananya...Namun sebaik sahaja dikeluarkan, wajib digunakan 2.5% dari jumlah pengeluaran untuk mengeluarkan zakat...Sebaik sahaja dikeluarkan wang tersebut, barulah bermula hukum wajib zakat keatas harta itu. Ini pendapat peribadi saya. Maafkan saya jika tidak tepat.


SOALAN 3

"Soalan terakhir, kategori manakah yg patut membayar zakat sekiranya setiap bulan hanya tinggal amaun yang sedikit sahaja untuk belanja sebulan (maksud saya zakat pendapatan) setelah ditolak pembayaran bulanan dan komitmen lain.."

Zakat wajib dikeluarkan apabila kita mempunyai lebihan harta selama tempoh yang di tetapkan iaitu setahun dan dengan kadar wajib yang ditetapkan. Jika harta tidak mencukupi, maka gugur hukum wajib zakat keatasnya...sebaliknya boleh melayakkan diri menjadi calon layak menerima zakat. Lagipun 'haul' (tempoh) wajib zakat adalah setahun bersamaan dengan 354 hari dalam kalendar hijrah atau 365 hari mengikut tahun Masihi. Zakat yang wajib bukanlah di keluarkan mengikut bulan. Oleh sebab itu, bagi golongan yang kurang pendapatan, maka gugurkan padanya zakat pendapatan dan yang wajib baginya zakat fitrah sahaja.

Semoga jawapan ini menjawab tepat kepada persoalan yang diutarakan...Insyaallah...




Tuesday, November 17, 2009

ADAB MENEGUR

Rasulullah bersabda;
المسلم من سلم المسلمين من لسانه ويده
"Muslim itu adalah seorang yang menyelamatkan(atau menyejahterakan) muslim yang lain dengan lisannya(percakapan) dan tangannya"



ADAB MENEGUR (DO’s and DON’T)

1 : Adab memulakan teguran, Panggillah dengan apa-apa gelaran yang sesuai, berhentilah merendah-rendahkan orang lain, teruskan berkongsi kerana ia sangat penting buat kita. Panggillah Abang (bagi yang sudah halal ikatannya), Pakcik, Makcik, atau apa jua panggilan sekalipun yang melembutkan hati kepada mereka yang lebih tua. Juga panggillah Anakku, cahaya mataku, Ibuku, ayahku, atau jua kesukaan yang mententeramkan jiwa kepada jiwa pemuda-pemudi kita. Agar keduanya tidak terabai dari menerima kebaikan dari manfaat ditegur.

2 : Alternatif baik: sampaikan idea dalam teguran.
Contohnya memulakan ayat seperti “Sahabat, ana fikir sepatutnya begini begini…”
Ataupun dalam bentuk cerita atau qias yang LOGIK. Jangan terlalu memberi contoh yang meriakkan diri anda dan jangan terlalu menekankan isu remeh temeh. Jika perlu juga ditegur, janganlah terlalu mendesak sehingga mereka rasa terpaksa dan bosan.

3 : DON’T : ‘Holier than thou’ / ‘Gua’ lagi mulia dari ‘lu’. Amat menakutkan sekali golongan ini yang menegur dek kerana memikirkan diri itu mulia. Iya, mungkin ada benarnya kata-kata seseorang yang menegur, tetapi harus di ingat bahawa kita tidak mungkin mulia jika niat kita terpesong sedari awal.

Bukankah ALLAH swt ada berfirman dalam surah Al-Hujuraat ayat 13;
Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
Lalu mana kita tahu amalan siapa yang lebih tinggi darjatnya? Mana kita tahu amalan siapa pula yang diterimaNya. Jadi, diingatkan di sini agar kita buat usaha kita sebagai manusia (salah satunya tanggungjawab menegur ini) dan tinggalkan urusan selebihnya kepada Allahu subhanahu wa ta’ala (ALLAH yang maha Haq menilai iman dan taqwa seseorang).
TEGURAN DAN JIWA BESAR, SABAR DAN HUSNUDZON YANG TINGGI
Teguran itu ada kaitannya dengan penerimaan hati dan jiwa. Manusia berhubungan dengan perasaan. Perlu tulus dan ikhlas. Lainnya, perlu banyak sabar dan bersangka baik terhadap orang yang ditegur. Jelas dahulu dengan kekusutannya, baharu disusun kata dalam nasihat.Di sini selalunya timbul masalah apabila kita kurang sabar dalam memerhati perubahan seseorang setelah di tegur.
Contohnya isu yang bertunas dikalangan para daie dan badan jemaah, apabila seorang ahli punya nilai yang sedikit lemah seperti dalam cara beroganisasi atau permasalah umat yang bertunjang kini iaitu pemakaian. Ramai yang pasti mengutuk ‘kedegilan’ mereka untuk menerima teguran sedangkan mereka hidup dalam jemaah yang roh tarbiyyahnya kuat.
Mengulas sedikit tentang isu ini, terdapat ulasan dari Syeikh dr. yusuf al-qardhawi bahawa;


'Mereka yang berpenyakit hati (cinta dunia) ini seperti pesakit yang menghdp suatu penyakit. Lalu tentu penyakit dan ubatannya berbeza mengikut jenis dan tahapnya. Namun bg pesakit apa yang lbh penting sbnrnya adalah perhatian para doctor (pengamal perubatan) yang memberi motivasi, sabar dalam mengubati dan hemah dalam berhadapan dengan pesakit. Lalu para daie, haruslh belajar memahami situasi penyakit hati dan bersabar srta berhemahlah dalam mengubati'
Seorang ahli ilmu balaghah pernah berkata yang di petik di dalam buku La tahzan karangan Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni:

Janganlah kerana satu aib tersembunyi atau dosa kecil yang sebenarnya dapat ditutupi oleh kebaikannya yang lebih banyak, anda menjadi jauh dari seseorang yang pernah anda puji latar belakangnya, yang pernah anda terima kehidupannya, yang pernah anda ketahui kemuliaannya, dan yang pernah anda ketahui kemampuan berfikirnya. Sesungguhnya engkau selamanya tidak akan mendapat teman yang bersih tanpa kelemahan dan tidak pernah melakukan suatu kesalahan.’
Oleh itu cerminlah pada dirimu sendiri sesudahnya; pertimbangkanlah ia dengan pandangan yang objektif; dan janganlah kamu menilainya dengan pandangan seenakmu. Sesungguhnya pertimbanganmu terhadapnya dan penilaianmu kepadanya akan membantumu untuk mendapatkan apa yang engkau inginkan dan membuatmu bersikap penyantun terhadap orang yang berbuat kesalahan.”
TegurlahNak menegur tidak salah, malah diperintah agama!

Dari surah Al-Asr,
“Dan mereka pula berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar”
Hadis riwayat Muslim,
“Agama itu nasihat”

Dua dalil ini menunjukkan nasihat itu tuntutan agama. Tapi nasihatlah dengan tawaduk dan rendah diri. Buangkan ego dan buruk sangka.
Sabarlah…Akhir sekali saya ingin katakan pada sahabat-sahabat saya yang saya sayang, sabarlah…

Sabarlah kerana memang inilah janji Allah. Inilah sunnatullah terhadap sang pejuang. Biarlah kita ini pejuang bak debu, kadang kala hadirnya kita hanya menyusahkan yang lain, dek kerana debu itu melekat-lekat di pakaian dan kenderaan sang pejuang besar, tapi sekurang-kurangnya kita mendapat berkatnya sang pejuang itu.
Sabarlah…

Nabi pernah digelar gila, dilempar najis dan batu. Kita sekadar sedih dikata macam-macam. Jangan dilayan kemuncup di tengah jalan. Ingat pesan Tuan Guru. Perjuangan kita ini tidak akan tercabut kerana tunjangnya Islam. Janganlah terlalu rakus mengharap perubahan insani. Berilah mereka ruang berfikir dan tegurlah dengan berhemah. Supaya kita tidak dibenci, benci yang menyebabkan kita hilang ruang untuk terus menegur.

LATIHAN MENEMBAK

(Sarjan yang mengajar kami dgn spoting sgt2)


Hari ini dalam sejarah. Saya pegang pistol polis yang sebenar...selalunya tengok dalam tivi je. Hari ni saya dapat sentuh sendiri dan dapat gunakannya sendiri. Dan hari ni juga, saya dah lepaskan 85 das tembakan..yeah..!!! best sesangat.. first tyme pegang pistol, berat betul..masa nak tarik sorong yang atas tu,bagi peluru standby dan keluar dari magezin...macam susah sangat. Gelabah punya pasal, tersepit tapak tangan dalam tu dan berdarah sikit. Tapi kerana semangat kepahlawanan (pahlawan lah sangattt...) saya test juga berkali2 sampai dapat. Masa mula berdarah, cepat2 saya cover..takut kena marah sebab tarik tak ikut cara yang di ajar, tapi bila dah belajar bebetul, alhamdulillah, tak de lah susah sangat...

Actually, bila nak mula menembak pada sasaran ni, berdebar yang teramat sangat. Tambah2 tembakan yang pertama tu menggegarkan seluruh lemak di badan. Tersentap rasanya, namun bila dah berkali2 tembak rasa best n dapat lepaskan segala rasa tensyen...bila peluru dlm mgazin habis...sedih jer...nak tembak lagi....!!!

Part yang paling menarik adalah apabila kami jadikan latihan pertama kami ni sebagai pertandingan. Fuhh... kelakar betul. Saya mewakili KPDNKK cawangan Gombak, berentap dengan wakil dari FINAS dan KEKKWA. Wakil lain, kebanyakannya mahir sangat menembak...langsung tak tersasar. Manakala wakil dari KPDNKK sebahagiannya merupakan penembak yang baru mula mengenal pistol. Masa mula d umumkan pertandingan, saya konfem dapat nombor corot...Mana tak nye, wakil mereka tembak 10das, kesemuanya ada dalam bowl... saya pula, 10 das diberi hanya 6 sahaja dalam bowl..lagi 4 hilang entah kemana...huhu..

Peserta yang terdiri daripada 7 perempuan dan 17 lelaki membentuk 6 kumpulan. Kumpulan A,B,C,D,E,F. Pasukan mahir adalah kumpulan C. Pusingan pertama kumpulan B dan D tersingkir. Pusingan kedua F dan A tersingkir. Dan final adalah kumpulan C lawan E...Kalau saya tak bagitau sapa juara pun leh agak2 sendiri lah kan... apa yang menariknya, ahli kumpulan E ni, merupakan 3perempuan yang baru belajar menembak hari ni dan seorang lagi lelaki (tuan haji) manakala Kumpulan C terdiri dari 4lelaki merangkap penembak handal, Mestilah dorg menang kan...dan untungnya, saya merupakan ahli kumpulan kumpulan E...Naib juara pun, jadilah kan.. Kalah menang bukan ukuran, yang penting pengalaman dan kemahiran yang dikutip akan kekal di ingatan..Insyaallah.


(Semua peserta dan team PGA)

Jazakalllahu khairan kathira buat FINAS dan KEKKWA kerana menjayakan aktiviti ini bersama kami. Juga terima kasih buat Pngarah Finas yg turut hadir mmberi semangt juga bantuan terutama untuk group kami. Then Tq so much juga utk PGA yang telah menyesiTak dilupakan Boss kami, Encik Ramli Nayan, Tq so much kerana membuka peluang ini kepada kami. Semoga ukhuwah bersama ini, tidak berakhir di sini. Dengan harapan..next tyme nak main tembak2 lagi... To abang2 polis...jangan lupa invite kami tq...k, bye...c u next artcle...!

Saturday, October 3, 2009

ZAKAT EMAS DAN PERAK

"Kan tadi ibu dah bagi sedekah kat pak cik tu, kenapa nak bagi lagi?"...tanya seorang anak kecil kepada ibunya. Sedekah yang dimaksudkan adalah Zakat fitrah yang wajib dibayar oleh umat islam di bulan ramadhan amnya. Tapi anak kecil itu tidak mengerti tentang zakat emas dan perak. Dan ibu tersebut menjelaskan.... "tadi tu zakat fitrah,ini zakat emas"... Mendengar perbualan mereka, terdetik dihati saya untuk bercerita tentang itu. Sekadar maklumat untuk dikongsi bersama bagi yang pertama kali mendengarnya atau yang lebih mengetahui tentangnya bolehlah membetulkan saya sekiranya saya silap.



~sekadar hiasan, emas seperti ini juga wajib di keluarkan zakat kerananya jika disimpan melebihi timbangan yang sepatutnya gugur zakatnya.~

Emas dan perak adalah merupakan logam galian yang berharga kurniaan Allah SWT. Ia merupakan hasil bumi yang banyak manfaat kepada manusia dan manusia pula menjadikannya nilai tukaran wang bagi segala sesuatu. Sementara syariat pula mengibaratkan emas dan perak sebagai sesuatu kekayaan alam yang hidup dan berkembang. Syariat juga telah mewajibkan kedua-duanya boleh digunakan dalam bentuk wang atau kepingan, bekas bejana, cenderahati, ukiran atau perhiasan.Zakat diwajibkan ke atas pihak yang memiliki emas dan perak apabila sampai nisab dan telah cukup haul setahun.


::Dalil Wajib Zakat::


Firman Allah s.w.t:

"Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak dibelanjakan pada jalan Allah (tidak mengeluarkan zakat), maka khabarkanlah kepada mereka dengan balasan azab seksa yang tidak terperi sakitnya (iaitu) pada hari dibakar emas dan perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi, rusuk serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka), inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu, oleh itu rasakan (azab dari) apa yang kamu simpan itu"(Surah At-Taubah: 34-35)

Sabda Rasulullah s.a.w:

"Setiap pemilik emas dan perak yang tidak menunaikan haknya maka pada hari kiamat dijadikan kepingan lalu dibakar dalam api neraka kemudian diselar rusuk dan belakang mereka; setiap kali kepingan itu menjadi sejuk ia kembali dibakar semula pada pada hari yang kadarnya bersamaan dengan lima puluh ribu (50,000) tahun sehingga ia dihukum di antara hamba-hamba Allah maka dilihat jalannya sama ada ke syurga atau ke neraka". (Hadis riwayat Abu Hurairah)


::Kaedah Kiraan Zakat Emas & Perak::

* Emas Yang Disimpan:
~ Emas yang disimpan bermaksud emas yang tidak dipakai walaupun sekali dalam setahun. Jika emas yang disimpan itu menyamai atau melebihi kadar nisab (85 gram), maka wajib dikeluarkan zakat sebnyak 2.5% atas nilai emas tersebut. Nilai yang diambil kira adalah nilai emas sahaja iaitu tidak termasuk batu-batu permata.

~ Contoh: Emas yang disimpan atau tidak dipakai bernilai RM 4,000 (nilai emas semasa), maka zakatnya ialah sebanyak: RM 4,000 X 2.5% = RM 100.

* Emas Yang Dipakai:

~ Emas yang dipakai sebagai perhiasan oleh wanita sama ada sekali-sekala atau secara berterusan tidak dikenakan zakat sekiranya ia tidak melebihi URUF (nilai pemakaian setempat yang dibenarkan). Sekiranya melebihi URUF, maka ianya wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5% atas nilai lebihan dari URUF itu. Penggunaan URUF ini banyak digunakan oleh pelbagai golongan khususnya bersandarkan kepada Imam An-Nawawi yang berpegang kepada mazhab Asy-Syafie. Sebagai panduan, buat masa ini kadar URUF yang digunakan di Selangor adalah sebanyak RM 5,000.

~ Contoh: Seorang wanita yang memiliki dan memakai emas sebagai perhiasan diri bernilai RM 7,000, maka zakatnya ialah sebanyak: (RM 7,000 - RM 5,000) X 2.5% = RM 2,000 X 2.5% = RM 50.


~cukup disini, jumpa lagi akan datang..~~~@
_____________________________________________________

Saturday, September 12, 2009

SaYa daN haDiaH....beSt...!!!

Baru baru ni, saya ada terima banyak hadiah. Alhamdulillah, rezeki dari Allah, Namun malangnya, pemberi hadiah itu terhijab dari pengetahuan saya. Entah siapalah dia yang sudi menghadiahkan anugerah ini begini sekali. Puas saya menghubungi orang yang bertanggungjawab dalam urusan penghantaran. Alhamdulillah sekali lagi, jawapannya... Oh yer, inilah hadiah pertama yang saya terima pada 5hb 9 lepas.


Mungkin kerana saya tak ucap terima kasih pada pemberi hadiah, dia menghantar sekali lagi buku tersebut 2 hari selepas itu, maka pada 8hb 9 lepas, saya terima lagi naskah yang sama. Maafkan saya kerana tak ucap terima kasih. Masa tu saya tak tahu pengirimnya. Masa tu saya tertanya2. Ragu rasanya nak membuka helaian buku tu. Dan bertambah pelikkan, selang 2 hari dari tarikh tu, saya terima kembali naskhah yang sama buat kali ke3. Kelakar betul. Saya terus menghubungi pihak galeri untuk menghentikan penghantaran, kerana saya dah ada 3 buku yang sama. Saya pesan pada mereka, kalau ada yang menghadiahkan saya buku yang sama lagi, mohon di ganti pada buku yang lain...hehe, suprise skit klo buka sampul dapat hadiah yang berlainan..hehe. Saya nak tunggulah lagi 2 hari...apakah saya akan dapat buku ke empat?? Namun apa pun saya tak kisah, sebab saya dapat panjangkan hadiah merangkap sedekah pemberi. Ini kerana hadiah2 misteri seperti itu tak pernah saya ambil, sebaliknya, semuanya saya sedekahkan semula pada sanak saudara. dan sahabat handai Risaulah nak simpan hadiah yang tak dikenali pemberinya. Alhamdulillah mereka gembira dengan buku yang saya berikan. Semoga si pemberi dilipat gandakan pahalanya...Ameen..

Erm, di office pula, saya dapat juga hadiah misteri. Kalini berbentuk makanan.
Gembira bukan main mereka bila saya agihkan makanan tu pada mereka. berebut mereka memilih kuih kegemaran mereka. Kak Zai ambil bakul, angpau dan kuih coklat, Abang Zaid ambil kuih bakar, Ina ambil buku doa harian dan pada Abang Nazri, saya berikan dia 2 jenis kuih yang saya pun tak perasan kuih apa...Best rasanya dapat panjangkan rezeki orang di bulan ramadhan ni. Cantikkan hadiah pemberian dia ni...



Dan yang terakhir buat masa ini...saya terima ini sebagai hadiah.


Alhamdulillah pemberinya teramat dikenali. Saya terima hadiah ini sebagai milik saya dan tak perlu untuk diberikan kepada sesiapa. Biar pun kata pemberinya, harganya murah, namun nilainya tak mampu dibayar oleh sesiapa. Biar ia layu di muka bumi, namun kan tetap segar selamanya di hati ini. Jazakallahhu khairan kathira padanya. Simbolnya terlalu beerti. Kali pertama dalam hidup ini, saya menerima hadiah begini. Ya allah, tuhan yang menciptakan dua hati dan yang menyatukan hati hati ini, kepada mu jualah ku berserah takdiran ukhuwwah fillah ini. Peliharalah ukhuwah ini,ukhuwah teman sekerja, sekuliah, seagama dan seumur hidup...Jika terpisah dua hati ini, moga syurga tempat disatukan kembali. Terima Kasih teman...Moga syurga milik abadi bersama..ameen..

Ramadhan Kareem...

Salam..Terlebih dahulu, saya nak ucap Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan Selamat Beramal..Semoga amalan kita diterima di sisi Allah...hehe, maaflah lama tak update...busy sangat rasanya. Kalah 1st man..huhu. Yerlah, sejak bercatu kereta dengan abang ni, saya terpaksa bersiap awal untuk ke office...kereta abang rosak plak. Sampai skarang tak kuar bengkel lagi. Bila nak siap pun entah lah. So, buat masa ni,awal2 pagi dah kena bertolak keluar rumah. Samada saya hantar abang ke LRT atau abang yang hantar saya ke office. Untuk mengelak jalan yang sesak, kami terpaksa keluar seawal 6.45pagi...taklah awak sangat, tapi bagi saya, masih terlalu awal...hehe. Kadang2 saya tercongoklah depan office tunggu pintu office dibuka. Nak balik pula, pukul 5 baru dapat punch card. Bulan puasa ni, ramai yang kuar kul 4.30ptg, so, saya terpaksa menempuh sesak yang Yaallah Yarobbi...!!! Salu sampai rumah pukul 5.40-6ptg, bulan puasa ni, sampai rumah pukul 6.30-7ptg pula...Sampai di rumah je bersiap berbuka dan terus solat maghrib. Bila dah nak tarawikh, kami salu ikuti di Masjid yang bernazirkan Sheikh Fuad al-Maliki yang taklah dekat dengan rumah. Selesai solat pun dah pukul 11 malam. Sampai rumah, uruskan segala tugas harian sebagai anak then pukul 12 masuk tidur, sebab, esok pukul 5 dah nak bangun sahur pula..hmm, begitulah sibuknya dunia saya. Sebab tu lah tak dapat pun nak mencuri waktu untuk update blog. Walaupun hujung minggu, sebab hujung minggu sanak saudara berkumpul di rumah saya, lagilah sibuk..hehe...

Hmm, apa cerita yer, tak tahu nak tulis apa, saya up date kali ni pun atas permintaan beberapa orang teman. Terima kasihlah pada yang mesej n email pada saya terutamanya yang cakap rindu pada tulisan saya tu. Saya yakin anda mungkin 'wanana zulkifli' merngkp 'rizq'. Biar siapa pun anda, terima kasih fillah.

Khususan ila wanana zulkifli : resepi yang anda minta tu, terlalu simple, anda lebih mahir barangkali. Anda kan tahu segala2nya dengan mudah. Mustahil tak tau resepi simple tu. Dalam internet pun berlambak resepi...hehe, tapi kalau saya punya, saya buat sup biasa sahaja, then celur bihun,pastu untuk penyedap rasa letaklah bawang goreng dan yang seangkatan dengannya. Dan untuk kesihatan, janganlah letak ajinomoto...hehe...kan dah siap. Pasal tengah in love dengan siapa dan nak meniti saat bahagia tu bila, biarlah masa yang menentukan. "wamakaru wamakaralllah, wallahu khairul makirin"...seem personal...no need to discuss wif sum1 yg xclosed 2 me...sorry...well thanks coz sudi amik berat...

Lastly buat semua, teruskan beribadat. Semoga amalan kita hari ini menjadi pemberat neraca timbangan kita di akhirat kelak dan semoga kita semakin mulia hari demi hari. Bersama2 kita merebut kenikmatan malam Lailatul Qadar. Semoga izzah kita sebagai muslim menjadi contoh terbaik buat agama lain. Mohon kemaafan yang tak bertepi dan mohon dihalalkan segalanya. Segala yang baik datang dari Allah disandarkan pada saya sebagai lambang keagungannya sebagai pencipta. Segala yang buruk juga datang dari Allah, tapi disandarkan pada saya sebagai bukti saya hamba yang lemah. Wassalam.

Tuesday, August 11, 2009

BiHuN KuNinG aYaH

Semalam, ayah cakap, dia teringin nak makan bihun. Saya cakap, nanti saya masakkan. Kemudian ayah tersenyum sinis. Saya tanya kenapa ayah senyum begitu. Katanya "boleh ke kak nah buat? ayah nak bihun macam di kedai". Di minda ni dah bayangkan dah cara nak masak dan bahan bahannya. Alah, bukannya susah sangat, sebab kata ayah, dia suka yang di kedai kerana warna bihunnya yang kekuningan. Nak kuningkan bihun je dah dapat level di kedai...kira cam senanglah kan. Saya sahutlah cabaran senyuman sinis ayah yang menunjukkan bahawa saya tak mampu nak buat.
Petang tu saya cuci kereta ayah n abang,tetiba mama ajak drivekan dia ke kedai fotostat belakang kawasan rumah ni untuk dia fax surat penting. Saya pun capai kunci kereta dan terus start kereta. Sampai di kedai mama turun dan kembali semula ke kereta setelah fax berjaya dihantar. Setiba di dalam kereta, mama bertanyakan menu makan malam, saya cakaplah yang saya nak buat bihun sup. Kemudian mama minta diturunkan di kedai JS Store untuk beli bahan membuat bihun. Kebetulan bersebelahan dengan kedai JS tu ada restoren. Sebagai langkah mudah, mama terus beli bihun sup di restoren tersebut dan niat saya untu masak berkubur. Saya segera memandang wajah ayah yang turut ikut temani kami, nyata senyuman sinisnya milik saya. Mungkin bagi ayah saya cuma pandai cakap je nak buat bihun sup. Saya tanya mama, kenapa mama beli yang dah siap,kerana saya sudah sedia nak masak. Kata mama, "senang". Tapi bagi saya mungkin mama juga seperti ayah yang tak yakin saya boleh buat sendiri.

Hari ni, tetiba ayah mintak lagi bihun sup. Kebetulan depan rumah ada pasar malam, saya bercadang nak beli. Kata ayah dan mama, mereka suruh saya masak. Pelik, saya nak masak disuruh beli, nak beli disuruh masak. Namun seperti biasa saya hanya menuruti kehendak mereka. Bila semuanya siap, saya panggil mereka untuk menjamu selera, dan inilah yang saya buat...



Ada taugeh celur, sawi celur, sup ayam, bawang goreng, daun sup, daun bawang, asam limau, cili merah, cili padi berkicap dan cili jeruk pun ada. Nampak macam nyum3...tapi rasanya, entahlah. Mulanya saya confident, tapi bila ayahmana sendiri tak yakin dengan saya, saya jadi kondifen je..ilang sudah confident nye....


Apa yang penting, bihun kuning ni ada. Bihun ni je yang saya harap sangat menjadi, sebab itu yang ayah idamkan semalam. Banyak juga yang ayah makan. Best pulak rasanya bila dah tunaikan pemintaan org tersayang. Ayah tanya," macam mana kak nah buat bihun jadi kuning?" Saya dengan nakal menjawab " kak nah jampi abrakadabra, tetibe je jadi kuning.." Mereka tertawa, mama pastinya dah tau cara saya menguningkannya,tapi saya biarkan ayah terus berteka teki. Kesian ayah,hehe. Mereka takkan puji masakan saya, mereka akan komen je kalau xsedap. Tapi tadi mereka diam...so, saya fahamlah...heheh...Burrpp...Alhamdulillah.

Sunday, August 9, 2009

C.I.N.T.A...???

Topik ni agak sensitif sikit bagi diri saya...ini kerana bagi saya, ini adalah hak peribadi, tapi sejak akhir2 ni, ramai yang email dan bagi personal message to my blog n tagged n also my friendster to discuss bout it. Actually saya yang tanya dan minta cadangan mereka untuk nak buka topik baru, alih2 saya yang dikantoikan... Masalahnye, hampir majoriti yang menyuarakan pendapat yang sama. Kalau tak amik idea mereka, kecik pula hati mereka, yerlah, mereka dah perah otak nak fikirkan topik untuk saya, atas permintaan saya, takkanlah endingnya saya ignore je idea mereka.
Kalau nak amik, apa yang harus saya bincangkan?? Hak peribadi, xkan nak dibincangkan secara umum?...huhu, maka di sini setelah berminit2, berjam2 dan berhari2 saya fikir, saya decide nak amik lagi pndapat umum luar ttg CINTA. Saya lompat2 blog n copy paste jawapan mereka yang menarik minat saya yang berkisarkan tentang cinta ...Maka, inilah hasilnya...

1) To love someone is nothing, To be loved by someone is something, To be loved by somenone you love is exciting, But to be loved by ALLAH is EVERYTHING...

2) jika ia sebuah cinta…ia tidak mendengar…namun sentiasa bergetar….
jika ia sebuah cinta…ia tidak buta namun sentiasa melihat dan merasa..
jika ia sebuah cinta…ia tidak menyeksa namun sentiasa menguji
jika ia sebuah cinta…ia tidak memaksa namun sentiasa berusaha…
jika ia sebuah cinta…ia tidak cantik namun sentiasa menarik…
jika ia sebuah cinta…ia tidak datang dengan kata-kata namun sentiasa menghampiri dengan hati…
jika ia sebuah cinta…ia tidak terucap dengan kata namun sentiasa hadir dengan sinar mata..
jika ia sebuah cinta…ia tidak hanya berjanji..namun sentiasa cuba memenangi..
jika ia sebuah cinta…ia mungkin tidak suci..namun sentiasa harmoni…
jika ia sebuah cinta…ia tidak hadir kerana permintaan namun hadir kerana ketentuan…
jika ia sebuah cinta…ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan…namun hadir kerana pengorbanan dan kesetiaan…
semuanya.. jika ianya sebuah cinta………

3) Sebenarnye cinta itu indah dan suci,tapi manusia yang buat cinta tu jadi buta.. sayang sekali kerna cinta manusia sekarang adalah cinta buta… Cinta yang yang penuh dengan nafsu semata-mata,tiada keiklasan di ati,,, manusia sekarang hanye memetingkan nafsu dari segala-galanye…….. bila cinta di tinggalkan baru lah di sedari cinta itu adalah cinta palsu…kepada anak remaj zaman sekarang fikir-fikarkanlah, jaga lah diri mu baik-baik,,, sentiasa ingat pada allah.. hanye pada dia kita berserah diri…***CINTA ITU BUTA ADN SERING BUAT MANUSIA LUPA DIRI***

4) tak yah nak cinta2 lahhhh…..kadang cinta sebelom kawen ni..banyak yg HANCUS..bila da kawen….pada masa cinta semua BAHAGIA….telinga ada kurap pon kata lawa……….bila da kawen..bau badan sikit…….da totop idung………pergh……….kalau cinta berlandaskan norma2 akhlak dan gama…ke jalan yg lurus..insyaallah..berkat lah PERCINTAAN itu…….

5) cinta e2 indah.. seronok bilew d lmun cinta.. tp cinta 2 suka singgh jerk lam diri haku,… haku kah yg x mampu menyinta.. yg x lyk mnyinta.. or haku sll dicintai oleh org2 yg x pnh knl apa e2 cinta.. cinta bkn simpaty.. cinta bkn suka.. cinta bkn paksa.. tp dr suma nie.. lahirlah cinta.. luas mkne cinta 2.. mngkin haku telalu muda untk fahami erti cinta yg sbnr…. =)Cinta sukar dimengerti.. Hanya diri yang akan dapat mentafsir apa itu cinta.. Namun mengapa ada cinta yang menyiksakan diri.. Hakikatnya kta tahu orang yang kta sayang tidak pasti akan bersatu kerna dihatinya tidak dapat kta miliki..

6) Mengapa harus terjadi pada cinta pertama??.. Dunia penuh dengan dugaan dan setiap dugaan itu harus ditempuh dengan kesabaran dan akhirnya kta akan menangisi takdir bahawa kta tidak dapat memiliki insan yang benar2 kta cintai… Hanya padamu ya Allah yang dapat membantu setiap insan yang senasib denganku.. Biarlah hanya waktu yang menentukan segalanya…Cinta…pengertiannya terlalu luas. Setiap orang lain cara nya mengintrepertasikan apa itu cinta. Bagi aku, cinta itu satu pengorbanan,pasrah dan redha. Kenapa? Kerana…seandainya cinta yang di bina berakhir di jinjang pelamin,kita perlu korbankan byk benda such as our leisure time with friend, keinginan yang tak berapa disukai oleh pasangan kita, kadang2 perasaan kita juga perlu dikorbankan demi yang tersayang. Kita juga perlu pasrah dan redha seandainya pasangan yang kita pilih untuk sehidup semati ada kekurangan yang sukar untuk di perbetulkan. Kekurangan yang tak nampak di mata semasa bercinta, tapi bila dah kahwin everything revealed. Kena redha dan pasrah lah kan.
Tapi kalau cinta kita tak kesampaian??? Sama juga.. Kita perlu korbankan perasaan sayang, kasih kita padanya demi untuk kebahagiaannya. Jangan sesekali brdendam. Redha dan pasrah yang dia bukan milik kita…

7) Aku pernah di kecewakn oleh seorg lelaki,aku amat menyayanginya dan aku rasakn dialh lelaki yg akn menjadi teman hidup aku utk slamanya. Tapi aku silap krn ada org ke-3 dlm hidupnya. Aku dtg keje kt KL dn hbungan aku dgn dia mmg xde msalah,dia pn slalu call dan htr msj kt aku. Tapi suatu hari dia tersilap htr msj,selama ni dia x pnh pggl aku syg wlaupn dlm msj,dan ada perkataan lain lg yg xde kaitan dgn aku. Aku kuatkn hati aku utk bertanya pdnya,mula2 dia x mengaku tp aku tekan2,bru dia mengaku yg dia ada org lain dan alsannya krn aku berjauhan ngan dia. Aku tanya utk kali terakhir siapa yg dia pilih, dan dia menjawabnya bg dia masa,pdhal aku spatutnya bg dia msa.Dan mulai dr saat itu aku dh xde apa2 hbgn dgn dia lg.Dia ada nk balik semula ngan aku,dan itu x mgkn berlaku krn aku sudah jd tunangan org.

8) patutkah cinta itu terus dipertahankan apabila dia telah memilih yang lain…patutkah kita membiarkan diri menderita sekadar untuk membuktikan cinta kita yang tidak berbalas itu…cintailah seseorang itu seadanya, kelak kita tak akan terlalu kecewa seandainya dia berlalu pergi…sentiasalah percaya bahawa apabila ALLAH mengambil semula sesuatu daripada kita, DIA akan menggantikan sesuatu yang lebih baik…

9) Wahai wanita berhati-hati dengan lelaki yang manis mulut mengatakan akan masuk meminang. Ada juga lelaki yang pandai memancing perempuan dia akan menceritakan rancangsn hendak hidup mati bersama anda, planing dapat anak la.Orang yang menggunakan strategik begini adakalanya hendak sesuatu dpd. anda contohnya untuk seks, duit atau main-main.Lelaki begini memang pandai dan tahu biasanya perempuan memang suka dengar cerita tersebut. Jika banyak kali pasangan anda gagal mengotakan janjinya harap lupakan saja dia o.k…

10) tak kenal maka tak cinta…“CINTAILA MALAYSIA KITA”

11)SALAM KAWAN2….MINGGU LALU SY DA BC RUANGAN SOAL JWB BERSAMA PUTERI BEST GILA. CERITA TU MEMBERI MOTIVASI DAN CAHAYA KPD YG. SUKAR MENCARI JODOH YG. SESUAI.WANITA ITU SELALU MENUNAIKAN SOLAT HAJAT DAN ISTIKHARAH.DIA MEMAMG PERASAN MEMPUNYAI WAJAH YG SERIUS MENYEBABKAN DIA SUKAR UTK M’DPT JODOH. DIA DINASIHATKAN OLEH SEORANG SENIOR SUPAYA KERAP MELAKUKN SOLAT HAJAT DAN ISTIKHARAH. WALAPUN DIA KERAP MELAKUKN SOLAT HAJAT TAP HUBUNGAN DIA PUTUS JUGA D TENGAH JALAN. SELAMA TUJUH TAHUN DIA BUAT SOLAT SUNAT TERSEBUT. AKHIRNY DIA HAMPIR PUTUS ASA…DIA TAWAKKAL SAJA.PD. SUATU HARI DIA BERMIMPI MEMAKAI PAKAIAN YG BERCAHAYA MENUNGGU SSORG DI ATAS KATIL. KORANG NK TAU APA JADI KEESOKAN HARINYA.DIA DI PINANG OLEH SESEORANG YG BERIMAN DAN BERTANGGUNGJWB SEPETI YG DIIDAM2KAN SELAMA INI.WALOPN DIA SUDAH B’RUMATANGGA DIA STIL MELAKUKN SOLAT SUNAT TERSEBUT DEMI KEBAHAGIAN KELUAGANY.IYAA..TUHAN MASE SYGKN KT. SEBENONY….:)

12) KeNaPa kAdAnG2 KiTe M’CiNtAi s’seOrAnG 2 DaLaM KITe sEdAr DiA iNgIn M’NiNgGaLkN kiTE,CheNtA 2hArUs d cARi bKn M’lePaSkN iA peRGi..Ade hAl2 yG X InGiN KiTe lAfAzkN, OrG2 Yg X InGiN KiTe TiNGgAlkN.taPi iNgAtLh m’lePaSkN bUkAn B’MaKnE B’AkHir sEgAlAnYe..

13) aku klu kira2 balik.. dr Jun 2006 smpi skrg.. dah ada 7 gf..aku bkn playboy dulu bercinta separuh mati,dr 1995-Mei 2006 (dekat 10 tahun tu, giler!!)
10 tahun beb, korang bayangkanla… apa je yg tak pernah dibuat tapi, last2 dia kawen ngan org lain gak..lps tu aku jadi bengong skjp lps tu aku cari gf…3-4 bulan tukar gf…skrg ni aku da slow sikit rasa mcm dah boleh bercinta balik tp x tahulah, nak buat janji dah serik takut pisang buah 2 kali.

14) boboy: salah tu..fokus cinta bukan hanya untuk kekasih jer..ia termasuk cintakan Allah, cintakan Nabi, ibubapa,saudara-mara,kawan2,binatang dan juga alam sekeliling. hidup tanpa rasa cinta…tak lengkap, tak sempurna, kerana dari rasa cinta lah lahirnya belas kasihan, kasih sayang, pengorbanan dsb. Cinta yang membawa kepedihan itu adalah ujian. Ujian supaya kita kembali mengingti-Nya, kembali mengadu kasih pada-Nya. Insyaallah, bahagia pasti menjelma.buat apa fikir cinta? layan perasaan…berangan je!!! baik fokus benda lain klu student, fokus jadi best student
klu keje, fokus utk cpt naik pangkat klu business, fokus bagi cepat kaya. org lembik suka cinta , org jiwang suka layan cinta. masanya akan tiba, x payah pening,x payah patah hati dah ditetapkan Jodoh, ajal di tgn Tuhan tapi hati mau ikhlas, usaha sikit...

Hmmm...., begitulah pendapat umum tentang C.I.N.T.A ....pendapat saya??? pendapat ke 15, pendapat yang terakhir utk topik kali ni...:

15) Cinta itu adalah "sukar melepaskan"...cinta saya adalah dia....

DIA yang telah menjadikan saya seorang hamba dimuka bumi ini.
Dia yang menjadi junjungan mulia para umat zaman ahkir ini.
Dia yang menyumbangkan benih untuk disenyawakan dan untuk membentuk diri saya.
Dia yang menghilangkan haus tekak saya dengan susu yang berkhasiat.
Dia yang sering bertepuk tampar dengan saya semenjak saya lahirkan.
Dia yang menjadikan saya contoh untuk dia terus membesar.
Dia yang akan terus membimbing tangan saya, memimpin saya ke syurga.

Merekalah cinta hati saya. Walaupun mereka banyak tegur saya, kuat membebel, suka buli saya, suka marah saya, suka suruh saya kemas bilik dia, suka picit hidung saya, suka sorokkan patrick saya dalam almari, suka habiskan syampu saya, suka kutuk saya, suka cakap saya masak tak sedap,suka cakap saya tak pandai mekap,suka suruh saya buat itu dan ini, suka pau duit saya untuk beli transformer dia, suka kerja tanpa sedar saya tunggu dia, suka sangat buat kesilapan yang sama dan asyik minta maaf, suka cakap saya cantik walaupun masa tu saya punya tudung senget benget,suka tinggalkan saya demi kerjanya, suka kedekut dengan saya, suka buat saya sunyi dan bosan tunggu dia,suka suruh saya kejutkan dia tidur padahal dia silent phone, sukakan apa yang saya tak suka....hmmm, semuanyalah...Walaupun mereka begitu dan begini, mereka tetap cinta hati saya walaupun saya kuat merajuk, kuat mengamuk, kuat makan, kuat tidor atau mungkin saya nakal atau suka usik dia, atau saya asyik pau dia, atau saya asyik menyusahkan dia, atau saya asyik membuli dia....walau apa2 jela, mereka tetap saya cinta,dan saya yakin saya juga cinta hati mereka.

“You are never given a dream without also being given the power to make it true.”

Cinta yang tertanam di hati saya adalah milik abadi mereka, biar siapapun mereka selepas ini, saya tetap akan terus menyintai mereka kerana mereka adalah mereka hari ini. Biar dengan siapa pun mereka berjumpa, keluar, bekerja, makan, main atau bergaduh, mereka tetap saya sayang...dan sukar melepaskannya keluar dari hidup saya, adalah cara saya bercinta. Sukar membiarkan ayahmama drive atau tinggal sorang2, sukar melepaskan abang saya untuk dia beristeri dan bekerja lewat malam,sukar membiarkan adik saya balik ke kampus atau merayau ke 7up untuk beli big gulp sendirian, sukar menerima hakikat bahawa dia susah nak bangun tidur, sukar hadapi kenyataan bahawa dia terpaksa meletakkan telefon, sukar berjauhan..hhmm, macam macam lagi..biar sesukar mana pun ia, saya akan tetap melepaskan mereka dari mata saya bersama iringan doa, namun jauh di dalam diri saya, mereka tak pernah lepas dari mata hati saya, kerana saya cintakan mereka.

Thursday, August 6, 2009

Perginya seorang jelitawan...

Macam2 yang berlaku sejak akhir2 ni...pada 23hb 7 lepas, saya mendapat khabar, bahawa nenek saya di kampung sedang sakit teruk. Memandangkan pada masa yang sama ayah juga berada dalam keadaan yang tidak stabil untuk 'travel', hasrat untuk menziarah nenek terkubur begitu sahaja. Selang 2 hari, ayah,mama dan adik menziarahi nenek, kata mereka, nenek agak tenat. Saya dan abang terpaksa tinggal dirumah memandangkan kami perlu berkerja. Ayah dan mama berjanji pada nenek untuk pulang kembali pada hujung minggu sekiranya doktor mengizinkan ayah untuk 'travel', malangnya pada hari yang di janjikan, ayah di tahan di wad untuk rawatan lanjut, mama segera menghubungi kampung untuk memaklumkan bahawa kami tidak jadi pulang. Alhamdulillah nenek faham situasi kami. Dan pada 4hb 8, ayah telah dibenarkan pulang untuk melawat nenek dengan syarat akan kembali meneruskan rawatan pada 6hb 8. Petang 4hb tersebut, ayah berehat di rumah, lenyap sudah suasana hospital. Keesokan harinya, di pagi hari lagi kami sudah bertolak ke kampung untuk menziarah nenek. Saya, abang dan mama berpakat untuk mengambil cuti. Kami pulang dengan penuh harapan agar kepulangan kami akan memberi semangat pada nenek untuk terus pulih.

Setibanya di kampung di Jitra Alor setar, azan zohor berkumandang, kami sempat mencari warung selera kampung untuk mengalas perut yang sudah berkeroncong menyanyikan lagu sumbang. Hasrat untuk singgah ke masjid terbatal apabila memikirkan bahawa kami boleh men'jama'kan' waktu solat, maka kami meneruskan perjalanan ke rumah nenek. Nenek di tempatkan di rumah anak saudaranya memandangkan anak saudaranya merupakan seorang doktor. Setibanya di rumah tersebut, kami di pelawa masuk oleh adik nenek yang merupakan ibu kepada tuan rumah. Apabila melangkah masuk, keadaan ayah kembali lemah,langkahan kakinya longlai dan kami memimpin ayah ke katil untuk berehat. Ayah yang kepenatan tertidur lena. Pelik, ayah jarang lena di tempat orang, ayah juga biasanya akan berehat di bilik nenek. Namun kali ini, wajah nenek tidak di sapa terlebih dahulu.

Kami beserta mama terus melangkah ke kamar nenek, kami lihat wajah nenek kian tenat..Saya segera mengucup dahi dan pipi nenek, kata mereka, nenek sudah tidak membuka matanya sejak semalam. Hanya mata kanan sahaja yang mampu dibuka,itupun hanya suku sahaja yang di biarkan terbuka. Namun apabila mendengar suara kami, mata kanannya terbuka separuh. Tambah ajaib mata kiri nenek turut digagah dan terbuka suku. Ya allah, sebaknya meniti detik itu. Saya segera mencari ayah, saya pujuk ayah untuk menjengah nenek di kamar sebelah, namun ayah menolak dengan memberi alasan bahawa kepalanya pusing dan matanya berpinar. Teringat pesanan doktor, saya tidak memaksa ayah. Kali kedua memujuk, ayah tetap tidak mahu berjalan. Lalu, saya terus ke katil nenek. Dalam keriuhan adik2 nenek bebual sesama sendiri, saya menyusun langkah dihadapan mereka, dan melabuhkan punggung di sisi nenek. Tangan nenek saya usap dengan penuh kasih sayang. Sejuk tangan itu bagai isi mentimun kampung. Saya mengucup dahi nenek, dan bergenanglah air di kelopak mata ini. Lantas di dalam hati, saya segera memasang doa, " Ya Allah, jika derita yang di tanggung tokmama ini menyesakkan hidupnya, Kau bawalah rohnya bersama Mu dalam keadaan yang baik"...begitulah doa ku berkali2. Saya sedih melihat betapa sukarnya untuk nenek bernafas. Saya lebih rela membiarkan nenek pergi daripada menahannya sambil melihat dirinya terseksa.

Tidak lama kemudian, nafas nenek kian perlahan. Saya segera mencari ayah. Dalam hati, saya sudah merancang untuk memaksa ayah jika ayah masih berdegil. Namun sebaliknya, apabila ayah terjaga, ayah segera bangun dan menyusun langkah longlai ke kamar nenek. Dari langkahan ayah yang terhuyung hayang, saya tahu ayah masih lemah dan sedang memaksa dirinya sendiri. Ayah bagai tahu bahawa nenek sudah ingin mengucap selamat tinggal. Saya mengajak adik untuk memapah ayah. Alhamdulillah, ayah berjaya menyusun tapak. Namun apabila tiba di katil nenek, ayah rebah dibawah katil. Ayah bersila sambil memanggil2 nenek..."mak...mak...makk..." ayah manangis...sebak dihati ini kian parah... Ya Allah, Kau selamatkanlah keduanya...

Nenek sudah 2 hari tidak berkata kata. Tubuhnya terlantar, nafasnya terus berbunyi kuat. Mendengar suara ayah, nenek meraba raba tangannya mencari jemari ayah. Saya yang menyedari keadaan itu, segera saya menyatukan tangan mereka. Dan beberapa detik selepas itu, saya sudah kehilangan seorang nenek. Saya sempat melihat sebelum berlalunya detik itu, mimik muka nenek sedikit berkerut, mungkin itulah detik nyawanya dicabut. Matanya di pejam menahan sakit dan tiba tiba, wajahnya tersenyum dan dia terus berlalu hanyut ke alam baru. Saya menggoncang lutut nenek, kata mereka, nenek sudah tiada, saya menafikan tanpa sebarang alasan. Sukar untuk saya terima situasi itu. Nenek pergi buat selamanya. Dihati ini, saya yakin mereka silap. Saya pasang niat untuk menggoncang tubuh nenek apabila mereka tiada di sisi nenek nanti. Saya lihat muka adik dan abang merah padam menahan pilu. Saya terpinga2. Tiba tiba, nama saya di panggil, mereka menyuruh saya meluruskan kaki nenek. Saya akur tapi jauh di sudut hati, saya yakin mereka silap. Kaki nenek saya ikat untuk di luruskan. Berderai airmata saya menyembah bumi, saya sedih dengan tindakan saya. Saya tahu jasad nenek sakit dibuat begitu, tambahan saya yakin nenek masih hidup, tapi begitulah lumrah si mati yang perlu diikat kakinya untuk diluruskan. Ya Allah, apakah ini kesudahan untuk nenek? Namun, Alhamdulillah kami sempat bertemu nenek dan ada disisinya disaat dia ingin pergi. Mungkin inilah hajat nenek, mungkin inilah permintaan terakhir nenek yang telahpun dimaqbulkan. Terima kasih Ya Allah kerana mengaturkan kesudahan yang indah buat nenek.

Bilik nenek dibiarkan sepi kerana masing masing sibuk membuat persiapan membersihkan nenek dan menempatkannya di tempat yang lebih sesuai. Ketika itu, saya melangkah ke sisi nenek. Saya membuka lembaran Surah Yassin dan membacanya dengan penuh tertib dan tartil. Sekali sekala bacaan saya tenggelam dalam sedu sedan dan sebak pilu. Inilah yang dinamakan cinta. Sukarnya untuk dilepaskan. Selesai di ayat kedua terakhir, saya kuatkan suara sambil melihat raut wajah nenek. Disitulah letaknya ayat keramat surah tersebut. Saya berharap, apabila dibaca ayat itu dihadapan nenek, nenek akan sedar dari pengsan. Berkali kali saya mohon nenek bergerak. Nyata saya yang silap. Nenek memang sudah tiada. Saya sudahi surah itu dan saya terus memeluk tubuh nenek. Saya goncang tubuhnya sekuat hati. Bergoyang pipi nenek digerakkan oleh saya. Menyedari tindakan saya hanya menyakiti jasad nenek, saya akur bahawa hakikat ini,harus saya terima. Saya tutup wajah nenek selepas mengucup wajahnya berkali kali.

Kemudian,kami bersihkan nenek, kami tempatkannya di atas katil di ruang tamu, agar mudah diziarahi sanak saudara. Detik itu, nenek cukup jelita. Teringat saya akan potret seorang wanita jelita yang digantungkan di dinding ruang telefon rumah nenek. Jelita sungguh pemilik wajah itu, makin terserlah kejelitaannya disebalik kebaya biru yang dipakainya. Saya pernah bertanya,kenapa gambar itu di gantung di rumah nenek. Kata ayah, itu adalah nenek. Tapi sedikit pun saya tidak percaya. Maklumlah, nenek ketika itu sudah tua, badannya juga tidak seramping dahulu. Tapi hari ini, saya lihat dengan mata sendiri, wajah nenek seakan akan raut wajah potret itu. Dan hari ini, saya yakin di potret itu, memang nenek. Malam itu, saya tidur di sisi nenek. Saya usap kepala nenek. Saya menepuk nepuk bahu nenek bagai mendodoikan anak kecil. Berjuraian airmata ini,tanpa saya sedar apa yang sedang saya lakukan. Nyamuk yang mengganggu tidak saya hiraukan. Esok saya sudah tak dapat melihat nenek, maka biarlah hari ini, saya menemaninya. Menjelang pukul 3pagi, ramai yang datang untuk persiapan keranda. Saya melangkah ke bilik. Saya tinggalkan nenek di ruang tamu. Agak kurang manis apabila melihat anak gadis melepak di ruang tamu ketika ramai yang bertandang ke rumah. Saya tertidur di sofa bilik dan terus hanyut di alam maya.

Pagi esoknya, saya mama dan beberapa orang saudara lagi memandikan nenek. Saya sabun tubuh nenek mengikut tunjuk ajar 2 orang makcik yang sememangnya ditugaskan untuk menguruskan jenazah nenek. Kata mereka, tubuh nenek lembut sangat. Airmata saya ketika itu sudah kering. Bagai sudah bengkak mata ini. Kemudian kami kafankan nenek. Apabila nenek dibedak dan di celakkan, berderai lagi airmata ini. Jelita sungguh wajah itu. Hanya Kau yang tahu, betapa kagumnya aku melihat wajah nenek. Ramai yang datang menziarah juga tersenyum melihat raut wajah nenek. Berseri seri wajahnya. Hidungnya yang mancung terletak indah. Matanya yang di celak menambahkan seri yang memang sedia ada. Bagaimana pula kesudahan saya nanti? Saya berterima kasih yang tidak terhingga buat Sultan Kedah berserta isterinya yang sudi mencemar duli menjejak rumah rakyat biasa untuk memberi penghormatan terkhir buat nenek. Selesai semuanya, nenek di usung ke masjid untuk di solatkan. Sesudah disolatkan, nenek di bawa ke Langgar, Alor Setar untuk disemadikan. Perjalanan yang mengambil masa hampir 20 minit itu ditemani titisan hujan renyai seakan akan hujan itu hadir untuk menyejukkan hari yang terik. Hujan bermula dari nenek selesai dimasukkan ke dalam van jenazah sehinggalah van tersebut berhenti di perkarangan kubur. Setibanya di tempat pengebumian, hujan rahmat tersebut berhenti bagai ingin memudahkan urusan pengebumian. Nenek disemadikan di Makam diraja Langgar berdekatan dengan makam suaminya.

Saat talkin dibaca, saya pula yang kehujanan cuba menahan kantung mata dari menumpahkan air hangat, namun kelopak mata ini lemah. Tidak mampu lagi menahan sebak. Bermula kami melangkah keluar dari tanah permakaman, nenek tinggal di situ buat selamanya. Teringat kembali di saat akhir melihat wajah nenek sebelum di tutup buat selamanya dirumah itu, berkali kali pipi dan dahinya saya kucup. Bibir inilah yang paling akhir meninggalkan kesan di wajah nenek. Kasih dan sayang ini bukan paksaan. Sungguhpun beliau hanyalah nenek angkat bagi saya, namun, kerana kasih sayangnya yang dicurahkan buat kami sekeluarga, sejak ayah berada dalam jagaannya,sejak mama mula menjadi milik ayah, sejak kami 5 beradik mula mengenal alam,sejak itulah cinta telah membunuh jurang erti keluarga angkat antara kami. Kami intim bagai keluarga kandung. Bermula detik ini, saya sudah tiada atuk dan nenek. Dimanakah arah tuju untuk saya pulang ke kampung berhari raya selepas ini??

Selesai semuanya, kami pulang ke rumah nenek untuk mandi dan solat zohor. Saya melirik ke arah jam di tangan. Bagai di rancang, kami pulang sebelum azan zohor. Barulah saya tersedar, setiap yang dirancang semalam, semuanya tiba dan berlalu tanpa sedikit pun kelewatan, semuanya tetap pada waktunya. Tidak terlalu awal, tidak juga lewat. Mungkin kerana berkat amalan nenek di kala hidupnya yang sering beramal setiap malam dan sering berpuasa sepanjang rejab, syaaban dan ramadhan. Bertahun tahun nenek kekal dengan amalannya. Tewasnya saya berhadapan dengan amalan nenek. Tidak setanding dengan usianya yang uzur. Semasa saya bersiap2 untuk mandi, saya terpandang timbunan buku amalan nenek, saya cuba mengemas2 bukunya. Lusuh dan hampir reput bukunya,sudah terleraipun helaiannya, sampai begitu sekali amalannya. Sebak rasanya melihat semuanya sudah tinggal kenangan. Sejak kecil lagi, saya melihat buku itulah yang nenek usung kemana saja dia pergi. Dan buku itulah tempat nenek meluahkan rasa cintanya pada Rabbul Izzati sebelum nenek menutup mata setiap malam. Dan tiba tiba, dada saya rasa berdebar. Saya terpandang album gambar fuji photo yang terselit di celahan buku. Bergetar tangan saya cuba mencapainya. Semakin sakit dada saya cuba menahan sebak. Gambar itu saya belek satu persatu sambil menahan airmata. Tiba tiba mama yang terlihat pergerakan saya segera meluru ke arah saya. Album tersebut sudah bertukar tangan, segera saya capai tuala di bahu dan terus melindung kepala. Langkahan kaki saya semakin laju ke kamar mandi di iringi deras airmata yang tidak sedikit pun saya cuba tahan. Saya rasa disaat itu, saya perlu jujur. Air itu perlu mengalir.. Teresak esak saya di kamar mandi. Saya pasang air sekuatnya agar dapat menenggelamkan esak tangisan saya. "Ya Allah, betapa dalamnya rindu nenek buat saya dan keluarga yang Kau tanamkan dihatinya, saya sendiri tidak menatap gambar nenek setiap hari...ampuni daku ya Allah..." Pedihnya hati saya meniti hakikat ini. Namun siapalah saya untuk mengubah Qada' dan Qadar Mu...semakin kerdil diri ini. Moga doa saya akan buat nenek terus bahagia di alam baru.

Nenek, untuk segala rasa cinta yang wujud di hati ini buat nenek ,saya akan selalu menghadiahkan al-fatihah dan yassin buat nenek...Saya sayang nenek saya...!!! Tolong saya sedekahkan fatihah buat nenek...AL-FATIHAH...

Sunday, July 12, 2009

SaBuN beSt...!!!

Kelakar pulak, dulu tak berminat langsung dengan direct selling nih, tapi bila kuar je sabun ni, macam best je...kulit jenis macam saya ni, cukup alah pada bendasing. Semua jenis pencuci muka atau toner dah di cuba, malangnya kesan sampingan membuat kulit saya semakin alah. Sebelum ni saya memang tak pernah pakai apa2 product, melihat keseronokan kawan kawan menempek pelbagai product di raut wajah mereka, buat keinginan di hati melonjak untuk mencari produk pilihan sendiri.
Tapi nak buat cammana, saya tak sesuai pun dengan apa2 product, sehinggalah saya temui sabun ni. Baru ni, kulit saya berjerawat barangkali bagai lopak di bulan purnama,hehe... bila saya try sabun ni, alhamdulillah, jerawat semakin mengecil dan masalah kulit berkurang. Nak kata tak mahal, tipu lah kan....mahal juga,tak padan dengan saiz. Tapi hasilnya mengagumkan. apalah sangat ertinya beberapa ringgit itu untuk dibandingkan dengan kulit yang bersih dan sihat dan cantik...untuk yang alami masalah rambut pun boleh cuba...saper yang berminat untuk mencuba, hubungi saya ya...ada kesempatan, pos pun saya sanggup...hehehe...ha...tengoklah muka anda, dah cukup seri ker? hehe...kawan2 ker..awek ker...sdara mara ker..cuba lah key...!!





Sabun
EUMORA merupakan sabun ALL IN ONE yang memang ajaib.
Hanya 3 minit sahaja anda akan dapat melihat perubahannya. 30 minit wajah anda
akan bertambah cantik dan berseri. EUMORA adalah 100% semulajadi.

Antara
bahan-bahan yang terkandung dalam EUMORA adalah :-

1) -Hma - Algae yg kaya dengan antioksida, vitamin dan mineral dari Europe untuk mengembalikan
keremajaan dan menyembuhkan kulit.

2) Heilmoor Clay – Terdiri daripada beratus herba, bahan organic, antibiotic
yang semulajadi, hormon tumbuhan dan banyak lagi.

Kebaikan Menggunakan EUMORA :

* mengecilkan pori-pori
* mengawal blackheads dan whiteheads
* mengawal keseimbangan pH pada kulit
* mengawal masalah jerawat dan kulit sensitive
* mengurangkan kesan parut pada kulit
* mengurangkan pigmentasi dan mengawal masalah jeragat
* mampu mengurangkan garis-garis halus / kedut pada wajah
* membantu mengawal masalah penyakit kulit, eczema, psoriasis, stretchmarks,
kesan selulit dsbnya
* kulit kelihatan 1 tona lebih cerah kerana proses exfoliation
* kulit kelihatan lebih kemerahan secara semulajadi dan berseri-seri
* meningkatkan keupayaan kitaran sel kulit, menjadikan kulit sentiasa
anjal,sihat dan berseri
* sangat sesuai dan selamat digunakan kepada bayi dan kanak-kanak
* mengurangkan noda-noda hitam dan sel mati pada keliling leher, celah ketiak
dan bikini line
* bagus untuk mengekalkan keseimbangan minyak pada kulit kepala
* melembutkan rambut dan menyihatkannnya
* Matikan jerawat muka @ badan
* Kurangkan kedut muka, facelift up, eyebag, dark circles, jeragat,
pigmentation
* Menegangkan muka & berseri2
* Menjadi syampu utk menjadikan rambut lebih sihat, berkilat dan lembut.

Menggunakan Eumora selama seminggu, kulit muka yang berjerawat sudah kering. Parut masih ada tapi slowly clear lah...
Anda juga boleh mencuba.

Cara-cara Penggunaan EUMORA

1. Bersihkan tangan sebelum guna, gosokkan pada tapak tangan untuk keluarkan buih. Ambil buih dan letakkan di kawasan yang bermasalah seperti jeragat, parut, kedut dan liang-liang roma yg besar sambil gosok perlahan-lahan (buat bulatan) hingga meresap kedalam kulit kemudian basahkan tangan, gosok lagi hingga keluar buih dan gosok ke seluruh bahagian muka. Untuk pertama kali guna, massage muka sehingga buih menyerap ke dalam kulit tetapi untuk seterusnya..hanya gosokkan buih ke seluruh muka sahaja.
2. Kemudian biarkan selama lebih kurang 3 minit, kurang tidak apa. Jika sudah lama guna, cuma biarkan 1-2 minit sahaja)
3. Basuh muka dan biarkan kering sendiri (Jangan lap) Berita Baik!! Tidak perlu gunakan toner dan cleanser lagi. Hanya perlu guna moisturizer & sunblock sahaja.
4. Sesuai digunakan 2 x sehari (pagi dan malam)
5. Sabun ini boleh mencerahkan kawasan yang gelap seperti celah ketiak, peha dan leher. Pada bahagian badan boleh dibiarkan lebih dari 3 minit sebelum cuci.
6. Boleh juga digunakan sebagai shampoo (Tak perlu guna shampoo dan conditioner lain lagi). Caranya adalah:- basahkan rambut kemudian keluarkan buih pada tapak tangan dan gosok seluruh kepala dan rambut. Tidak perlu buih yang banyak seperti shampoo yang lain. Rambut akan lebih lembut, bersinar, hitam, lebat dan Insyaallah tiada kelumumur.

BERJANJILAH UNTUK MENJAGA JANTUNG ANDA..



Jantung adalah satu organ penting yang mula berfungsi sejak janin sehinggalah seseorang itu meninggal dunia. Ia mengepam darah untuk membekalkan oksigen dan nutrien keseluruh badan melalui sistem peredaran darah.

Jantung yang sihat mampu mengepam sebanyak sepuluh ribu liter darah sehari dan ia akan berdenyut kira-kira seratus ribu kali sehari, iaitu diantara 60 hingga 80 kali seminit.

Sesaorang itu boleh menghidap dua jenis penyakit jantung, Iaitu penyakit jantung kongenital dan bukan kongenital.

Sakit jantung kongenital berlaku ketika dalam kandungan seperti jantung berlubang dan kecacatan injab jantung manakala sakit jantung bukan kongenital berlaku akibat jangkitan atau cara hidup tidak sihat seperti penyakit jantung koronari.

Faktor Risiko Serangan jantung:-

* Kurang bersenam atau tidak aktif.
* Merokok.
* Pemakanan yang tidak sihat.
* Kegemukkan
* Diabetes
* Penyakit tekanan darah tinggi.
* Tekanan perasaan.

Tanda Serangan Jantung:-

* Sesak nafas.
* Sakit dada yang menekan, bermula dibahagian tengah atau kiri dada dan lazimnya merebak ketengah atau kiri dada dan selalunya merebak kelengan kiri dan leher.
* Sakit mencengkam sehingga boleh menyebabkan pitam atau pengsan.
Berpeluh dingin.
* Berasa sejuk walaupun suhu persekitaran panas.
* Pening kepala dan loya.

Cara mencegah serangan jantung:-

* Bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu iaitu, 20 hingga 30 minit setiap kali senaman.
* Kekalkan berat badan unggul.
* Makan secara sihat.
* Berhenti merokok.
* Belajar menangani tekanan perasaan.
* Periksa tekanan darah.
* Periksa glukosa darah.
* Awasi paras kolesterol.
* Lakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala.

Thursday, July 9, 2009

Mula berkhidmat...

Hari ni, 10 Julai 2009 genaplah 10 hari saya menjadi sebahagian dari staff kerajaan, walaupun hanya untuk fatrah yang ditetapkan, namun saya sungguh berbesar hati kerana ada yang sudi menerima perkhidmatan dari saya. Masa yang ada akan saya peruntukkan untuk mengaut segala ilmu dan menyumbangkan sepenuh tenaga. Moga dari situ, akan lahirlah pelbagai lagi jawatan tetap yang lebih menjamin masa depan untuk saya.
Apa yang menariknya tentang jawatan ini, kami banyak sangat keluar, tugas kami di luar, setelah selesai tugasan luar, kami bagai semut pulang ke sarang. Masing masing membawa bekalan ke sarang dan mulakan tugas semula. Alhamdulillah tugasan yang diberi masih mampu digalas. Berhadapan dengan pelbagai kerenah teman sejawat, membuat bebanan yang dipikul terasa ringan.
Hari ni, saya berkesempatan untuk menulis, setelah sekian lama membisu, hati ini kembali merindu untuk melakar coretan di alam maya ini. Buat masa ni, hanya kesempatan di pejabat sahajalah yang saya gunakan untuk mencoret. Internet di rumah bermasalah.
Kelmarin, abang kedua saya yang belayar ke Indonesia telah pulang ke rumah..sebulan lebih tak bertemu buat saya rindukan kenakalannya. Dann semalam hari jadi ayah yang ke-58. Semoga ayah terus sihat dan semakin bertenaga untuk meneruskan amalan dan kegiatan harian yang Insyaallah akan diterima Allah..ameen..

Tuesday, May 19, 2009

Sepi yang berpanjangan....

Assalamualaikum Warahmatullah...

Lama sungguh rasanya sudah x di update blog ni...bukan sajer dah bersawang entah entah dah tak de yang datang menjenguk. Yerlah, setiap kali page ini di buka, hanya bahan yang sama sahaja...
Sejak balik ke Malaysia pada 15 februari lepas, masa kian suntuk untuk peribadi sendiri. Maklumlah, bila dah ada di sisi keluarga, banyaklah programnya. Tambahan pada 23 Februari lepas, saya dah mula bertugas di sebuah Tadika yang memang agak best, tapi setelah sebulan seminggu bergaji di situ, rasanya lebih indah jika hanya berkhidmat untuk keluarga. Dan masuk minggu kedua pada bulan kedua bekhidmat, keputusan untuk berhenti disuarakan dan Alhamdulillah, hati ini lebih tenang begini. Bekerja memang seronok, apatah lagi bila berkhidmat dengan setulus hati, terasa setiap hari bagai dihargai, namun kini, biarlah Allah sahaja yang mengetahui dan membalasnya...Ameen.. Semoga ada peluang pekerjaan yang lebih menjamin juga lebih amanah pimpinannya buat ku.. Ameen Ya Robb..

Apapun, sepanjang berkhidmat, hati saya benar benar terhibur dengan keletah anak anak pintar itu, mereka bagai penawar duka di hati. Apabila terpandang wajah mereka dan kenakalan mereka, hati yang panas menjadi sejuk. Benarlah, di usia seperti mereka , mereka masih suci dari segala dosa... Rindu rasanya pada semua 'khalifah di atfal' terutama my khalifah... semoga mereka terus maju dan berjaya tanpa saya di sisi.

Dan pada akhir bulan lepas, perlawanan sukan telah berangsung. Selama 1bulan 3minggu saya bersama mereka dalam latihan untuk sukan, maka saya di jemput untuk menghadiri hari perlawanan di Sport Planet, Ampang walaupun ketika itu saya telah berhenti dari perkhidmatan saya. Alhamdulillah my team iaitu Yellow Team bergelar Juara keseluruhan. Tahniah buat Kak Zura yang memang sejak awal mendidik team kami dengan cukup dedikasi. Juga tahniah buat Kak Izan yang mengantikan saya sebagai ketua team tersebut, walaupun hanya berkhidmat untuk team selama seminggu lebih,namun kesungguhannya juga menjadi semangat team kami. Sekalung tahniah buat Lily dan Shasha yang bagi saya mempunyai costum baju yang cukup2222 comel...teringin rasanya nak pakai costum team mereka. Buat Kak Fizah tabahkan hati, kuatkan semangat di sisi 'abang teacher'...Buat Intan, biarpun kalah dalam perlawanan, namun hatinya tetap gembira di hari perlawanan kerana kehadiran insan tersayang. Buat semua, semoga kalian terus tabah dan sabar dengan ujian yang melanda. Kuatkan kaki yang melangkah penuh yakin di jalan Allah, kerana segalanya pasti tidak terlepas dari perhitungan Ilahi, sama di dunia mahupun di akhirat nasib kita pasti terbela. Yang penting terus keikhlasan, semoga ianya menjadi pemberat neraca timbangan kita di akhirat nanti....Ameen.

Monday, March 30, 2009


Hasan Al Banna
Imam Asy- Syahid Hasan Al Banna adalah imam para dai di abad 20, sesuai dengan namanya beliau adalah pembangun generasi yang baik. Imam Hasan bin Ahmad bin Abdurrahman Al-Banna lahir pada tahun 1906 M di daerah Mahmudiyah kota kecil dekat Iskandariyah Mesir. Ayahnya seorang ulama yang diakui keilmuannya oleh ulama lain. Disamping itu beliau bekerja sebagai tukang reparasi jam dan penjilidan buku sehingga ayahnya dikenal dengan julukan Asy-Syaikh As-Sa’ati.

Lingkungan pedesaan yang jauh dari hiruk-pikuk suasana kota turut membantu perkembangan Hasan Al Banna. Sehingga dalam usia yang masih muda beliau sudah berhasil menghafal Al-Qur’an. Beliau disamping berguru pada ayahnya juga berguru pada ulama lain, sampai akhirnya mengantarkan beliau belajar di Universitas Darul Ulum Kairo.

Ghirah keislamannya sudah tumbuh semenjak kecil. Beliau sangat rajin ibadah dan suka mengunjungi para ulama untuk berdiskusi tentang masalah agama dan problematika umat. Sehingga tidak aneh para ulama dan gurunya sangat mencintai beliau dan menaruh harapan yang besar terhadap Hasan Al-Banna. Kegundahannya terhadap kemaksiatan menyebabkan Hasan Al-Banna kecil bersama teman-temannya membuat organisasi Menolak Keharaman. Dan diantara aktivitasnya, mengingatkan umat Islam yang melakukan dosa dan meninggalkan kewajiban Islam seperti shalat, puasa, dan lain-lain. Hasan Al-Banna juga punya kegiatan yang dilakukannya ketika masih kecil, yaitu membangun-bangunkan orang tidur dari rumah ke rumah untuk shalat Subuh berjamaah di masjid.

Pada tahun 1928 pada saat berusia 22 tahun, beliau mendirikan Jama’ah Ikhwanul Muslimun. Tokoh-tokoh yang bergabung di jama’ah ini di antaranya Syaikh Muhibbuddin Al-Khatib, ulama hadits; Syaikh Dr. Musthafa As-Siba’i, ahli hukum; Syaikh Amin Al-Husaini, mufti Palestina. Dan sekarang dakwah yang dirintisnya sudah masuk ke lebih dari 70 negara. Hampir tidak ada gerakan reformasi di dunia Islam yang tidak terpengaruh oleh pemikiran Jama’ah Ikhwanul Muslimun. Kelebihan Imam Hasan Al-Banna bukan pada kemampuannya ta’liful kutub (mengarang buku), tetapi pada ta’liful qulub (menyatukan hati) dan ta’lifur rijal (mencetak generasi muslim). Tidak aneh jika pengikutnya hampir ada di seluruh penjuru dunia. Penamaan Jama’ah Ikhwanul Muslimun juga tidak lain dari keinginan beliau untuk menyatukan umat Islam dan mengembalikan mereka dalam kejayaan Islam.

Berkata ulama India Abul Hasan Ali Al-Hasani An-Nadawi tentang imam Hasan Al Banna, ”Kehadirannya cukup mengejutkan Mesir, dunia Arab dan dunia Islam secara keseluruhan. Semua terkejut oleh dakwah, tarbiyah, jihad dan kekuatannya yang unik. Allah telah mengumpulkan pada dirinya berbagai kemampuan yang kadang-kadang tampak kontradiktif di mata psikolog, sejarawan, dan kritikus, yaitu pemikiran yang brilian, pemahaman yang cemerlang, wawasan yang luas, perasaan yang kuat, hati yang penuh berkah, semangat yang membara, lisan yang fasih, zuhud dan qanaah –tanpa menyiksa diri– dalam kehidupan pribadinya. Cita-cita dan kepedulian yang tinggi dalam menyebarkan da’wah.”

Perhatian Hasan Al Banna terhadap Islam dan umat Islam sangat besar termasuk umat Islam yang jauh dari Mesir, seperti Indonesia. Hal ini yang menjadikan beliau memimpin sendiri Komite Solidaritas bagi Kemerdekaan Indonesia. Dan utusan Indonesia yang berkunjung ke Mesir saat itu, yaitu H. Agus Salim, Dr. H.M. Rasyidi, M. Zein Hasan dan lain-lain, mengucapkan terima kasih kepada Hasan Al-Banna atas dukungan untuk kemerdekaan Indonesia.

Imam Hasan Al Banna berpesan kepada pengikut-pengikutnya, ”Anda sekalian adalah ruh baru yang mengalir dalam jasad umat ini.” Dakwah dan jihad Hasan Al-Banna membuat kecut thaghut (penguasa yang lalim) yang hidup pada masa beliau. Tidak ada cara lain kecuali memusnahkan dakwah Hasan Al Banna. Tepat di depan kantor Organisasi Pemuda Islam yang didirikannya, Hasan-Al Banna ditembak. Sebagian pelaku membawa Hasan Al-Banna ke rumah sakit dan meminta kepada penjaga rumah sakit untuk membiarkannya tanpa penanganan medis.

Sampai setelah dua jam tanpa pertolongan medis, Hasal Al-Banna meninggal dunia. Tahun itu tahun 1949 M. Hasan Al-Banna dishalatkan oleh ayahnya yang sudah sepuh dan 4 orang wanita. Begitulah Hasan Al-Banna yang hidup untuk Islam dan umat Islam. Meninggal akibat konspirasi yang menginginkan dakwahnya redup. Tetapi kematiannya tidak membuatnya mati. Dakwahnya tetap hidup dan namanya tetap harum. Pendukung gerakan dakwahnya semakin banyak.

Demikianlah Allah akan menjaga agama-Nya. Dia selalu mengutus pada setiap abad ulama yang akan mengembalikan Islam pada kemurnian dan kejayaannya. Rasulullah saw. Bersabda, “Sesungguhnya Allah akan mengutus pada umat ini pada setiap satu abad orang yang memperbarui urusan agamanya.” (Abu Dawud, Al-Hakim dan Al-Baihaqi). [http://askarullah.wordpress.com]


Fatwa Syaikh Abdullah bin Jibrin Tentang Hasan Al-Banna dan Sayyid Quthb

Segelintir pemuda mengelompokkan Sayyid Quthb dan Hasan Al-Banna sebagai ahli bid’ah berikut melarang membaca buku-buku mereka, serta menuduh beberapa ulama lainnya sebagai penganut faham khawarij. Alasan mereka melakukan itu semua adalah dalam rangka menjelaskan kesalahan kepada masyarakat, sedang status mereka sendiri masih sebagai para penuntut ilmu. Saya sangat mengharapkan jawaban yang dapat menghilangkan keragu-raguan dan kebingungan saya mengenai hal ini.

Jawab:

Segala puji bagi Allah semata …

Menggelari orang lain sebagai mubtadi’ (pelaku bid’ah) atau fasik (pelaku dosa besar) adalah perbuatan yang tidak dibenarkan atas umat Islam, karena Rasulullah bersabda:

{مَنْ قَالَ لأَخِيْهِ يَا عَدُوَّ اللهِ وَلَيْسَ كَذلِكَ حَارَ عَلَيْهِ} (رواه مسلم).

“Barangsiapa yang mengatakan kepada saudaranya: “Wahai musuh Allah”, sedang kenyataannya tidak seperti itu, maka ucapannya itu menimpa dirinya sendiri.” (HR. Muslim).

{مَنْ كَفَّرَ مُسْلِماً فَقَدْ بَاءَ بِهِمَا أَحَدُهُمَا} (رواه البخاري ومسلم).

“Barangsiapa yang mengkafirkan seorang muslim, maka ucapan itu tepat adanya pada salah satu di antara keduanya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

{… أَنَّ رَجُلاً مَرَّ بِرَجُلٍ وَهُوَ يَعْمَلُ ذَنْباً فَقَالَ: وَاللهِ لاَ يَغْفِرُ اللهُ لَكَ . فَقَالَ: مَنْ ذَا الَّذِيْ يَتَأَلَّى عَلَيَّ أَنِّيْ لاَ أَغْفِرُ لِفُلاَنٍ ، إِنِّيْ غَفَرْتُ لَهُ وَأَحْبَطْتُ عَمَلَكَ} (رواه مسلم).

“… bahwa ada seseorang yang melihat orang lain melakukan dosa, lalu ia berkata kepadanya: ‘Demi Allah, Allah tidak akan mengampunimu’. Maka Allah berfirman: ‘Siapakah gerangan yang bersumpah atas (Nama)Ku bahwa Aku tidak akan mengampuni si fulan? Sesungguhnya Aku telah mengampuninya dan Aku gugurkan (pahala) amalmu’.” (HR. Muslim).

Kemudian saya ingin mengatakan bahwa Sayid Quthub dan Hasan Al-Banna termasuk para ulama dan tokoh dakwah Islam. Melalui dakwah mereka berdua, Allah telah memberi hidayah kepada ribuan manusia. Partisipasi dan andil dakwah mereka berdua tak mungkin diingkari. Itulah sebabnya, Syaikh Abdulaziz bin Baaz[2] mengajukan permohonan dengan nada yang lemah lembut kepada Presiden Mesir saat itu, Jamal Abdunnaser – semoga Allah membalasnya dengan ganjaran yang setimpal - untuk menarik kembali keputusannya menjatuhkan hukuman mati atas Sayid Quthub, meskipun pada akhirnya permohonan Syaikh Bin Baaz tersebut ditolak.

Setelah mereka berdua (Sayid Quthub dan Hasan Al-Banna) dibunuh, nama keduanya selalu disandangi sebutan “Asy-Syahid” karena mereka dibunuh dalam keadaan terzalimi dan teraniaya. Penyandangan sebutan “Asy-Syahid” tersebut diakui oleh seluruh lapisan masyarakat dan tersebarluaskan lewat media massa dan buku-buku tanpa adanya protes atau penolakan.

Buku-buku mereka berdua diterima oleh para ulama, dan Allah U memberikan manfaat - dengan dakwah mereka - kepada hamba-hambaNya, serta tak ada seorang pun yang telah melemparkan tuduhan kepada mereka berdua selama lebih dari duapuluh tahun. Bila ada kesalahan yang mereka lakukan, maka hal yang sama telah dilakukan oleh Imam Nawawi, Imam Suyuthi, Imam Ibnul Jauzi, Imam Ibnu ‘Athiyah, Imam Al-Khaththabi, Imam Al-Qasthalani, dan yang lainnya.

Saya telah membaca apa yang ditulis oleh Syaikh Rabie’ Al-Madkhali tentang bantahan terhadap Sayid Quthub, tapi saya melihat tulisannya itu sebagai contoh pemberian judul yang sama sekali jauh dari kenyataan yang benar. Karena itulah, tulisannya tersebut dibantah oleh Syaikh Bakr Abu Zaid[3] hafidzhahullah …

وَعَيْنُ الرِّضَا عَنْ كُلِّ عَيْبٍ كَلِيْلَةٌ وَلكِنَّ عَيْنَ السُّخْطِ تُبْدِي الْمَسَاوِيَ

Mata cinta
terasa letih memandang aib
Tapi mata murka
selalu menampakkan aib

Abdullah bin Abdurrahman bin Jibrin

26 Shafar 1417 H.

___
Catatan Kaki:

[1] Anggota Hai-ah Kibaril ‘Ulama (Majelis Ulama Saudi Arabia).

[2] Mantan Ketua Umum Hai-ah Kibaril ‘Ulama (Majelis Ulama Saudi Arabia) dan Mantan Ketua Umum Dewan Riset Ilmiah, Fatwa, Dakwah dan Bimbingan Islam Kerajaan Saudi Arabia, rahimahullah.

[3] Anggota Hai-ah Kibaril ‘Ulama (Majelis Ulama Saudi Arabia).

Thursday, February 19, 2009

Alhamdulillah ya rahman, ya rahhim... akhirnya 2 tahun mengembara ke lautan ilmu di bumi anbiya' Urdun, bertemu dengan noktahnya...seperti yang dirancang, 6 semester berlalu penuh dengan suka duka yang mendewasakan. Dan sebelum pulang ke tanah air, Ayah Mama dan Abang Qarnain (abg sulung) telah datang berkunjung ke rumah mewah Nailofar saya di Jordan. Sempat juga saya bawa mereka mengunjungi Damascus. Alhamdulillah. Alfu syurkan buat kalian yang sudi menjejak kaki ke rumah mewah saya di sana, walaupun di sana tiada sofa, tiada TV dan tiada banyak keperluan hidup. Sekurang kurangnya kehadiran kalian lebih memewahkan kasih sayang kami ahli bayt Nailofar dan kita sekeluarga...

Disini ada beberapa keping gambar ketika di jordan,iaitu di Aqobah dan Ashabul Kahfi:








Dan kini, saya mula bergelar penggangur tetap, merangkap suri rumah kepada kedua insan yang paling bermakna buat saya. Kehidupan yang mengajar saya erti kematangan dan mungkin sebagai persediaan sebagai seorang isteri yang entah bila waktunya.
Berbicara soal rumah tangga, tak lama lagi, pak cik saya akan bernikah di rumah saya, kemeriahannya telah saya rasai bermula sekarang. Alangkah indahnya berkumpul beramai ramai. Hampir 3 kali hari keluarga telah saya ponteng, atas alasan berada dirantauan, kini, perhimpunan keluarga bakal berlangsung lagi. Semoga semuanya berjalan lancar, Ammeen..
Juga buat teman seperjuangan, Aiman, Akmal, Attiyah dan Lailatul Asma yang sudah pun mempuanyai keluarga sendiri, tahniah buat kalian dan semoga berkekalan selamanya. Juga yang bakal menamatkan zaman bujang mereka tak lama lagi iaitu buat teman bernama Izzuddin dan adik Baiti, semoga jodoh kalian di berkati Ilahi. Seronok rasanya bila mendengar perihal teman sepermainan, sepergaduhan dan seperjuangan mula mengorak langkah menempuh kehidupan baru, namun jauh disudut hati, terasa sedih. Mungkin bila tanggungjawab kalian bertambah, makin sempitlah ruang yang diperuntukkan untuk teman. Apapun, inilah lumrah kehidupan insani. Ini masa mereka, masa saya belum tiba, kalau dah tiba, pasti ada juga yang akan merasa kehilangan seperti yang saya rasakan, namun biarlah antara kita sentiasa di ikat dengan doa yang tidak putus. Pernah saya di ajar, bahawa doa yang cepat makbul adalah JUGA dari teman yang mendoakan sahabatnya tanpa sahabatnya tahu bahawa namanya terselit dalam doa tersebut. Maka, biarlah semua tidak tahu samaada saya, anda atau kalian mendoakan teman atau tidak. Yang penting marilah sama sama kita mendoakan agar ada juga doa yang diperuntukkan buat kita... seperti mana yang termaktub dalam kalam suci "wa kafa billahi syahida"...yang membawa maksud, "cukuplah Allah yang menjadi saksi"..
Buat masa ini, saya masih runsing lagi. Bosan betul menganggur. Pelbagai borang telah cuba di isi, rezekinya dimana, Allahu a'lam. Semoga diberi ruang yang cerah untuk terus ke medan dakwah. Esok, 21hb 2, saya bakal menempuh 1 lagi ujian kelayakan untuk satu jawatan yang mama terlalu inginkan untuk saya. Namun jauh di sudut hati saya, saya tertanya tanya, "kenapalah saya isi borang tu dari awal?" Yerlah, saya tak berapa berminat, keluarga juga tak menyuruh saya isi, semuanya saya pohon atas kehendak diri. Bila dah dapat ujian kelayakan, tak berminat pula...kurniakanlah kekuatan mu ya Allah...

Thursday, January 22, 2009

MENYINGKAP KENANGAN BERSAMA

Kali pertama menjejak kaki di bumi anbiya' ini...saya rasa terlalu gembira, maklumlah, anak tunggal perempuan ayah dan mama akhirnya dilepaskan juga untuk belajar sejauh ini. Kalau di rumah, nak ke kedai pun payah, namun kerana ilmu, saya dibebaskan untuk mencari haluan sendiri. Panjang rupanya langkahan kaki saya.Alhamdulillah...
Pada 4 September 2006, saya mula mengorak langkah mencari bekalan masa hadapan. Sepanjang 6 semester saya di sini, semuanya dirasai terlalu lama, namun bila tiba saat terakhir pencarian, terasa bagai tak percaya pula bahawa pencarian selama ini telah ditemui...Ya Allah, terima kasih buat MU kerana telah menghadiahkan saya kekuatan dan semangat untuk terus kukuh menghadapi banyak rintangan, dugaan, suka, duka dan pengalaman disini. Namun yang paling bermakna adalah ilmu yang saya kutip di sini. Tuhan sahaja yang tahu. Dari seorang yang terlalu jahil tentang tatabahasa arab, tidak mengerti hampir 80% kalimah Arab, akhirnya kini, alhamdulillah saya sudah mampu bertutur dalam bahasa Syurga ini walaupun tidak sehebat lisan kaum mereka. Saya bersyukur, sekurang kurangnya saya memiliki kebolehan berbahasa asing. Banyak lagi ilmu yang tidak saya kutip, banyak lagi pelajaran yang masih belum cukup untuk bekalan memulakan kehidupan tetap di tanah air. Namun, kehendak diri dan keluarga lebih penting. Insyaallah bumi Anbiya' ini akan di tinggalkan tidak lama lagi. Terasa gembira teramat sangat untuk pulang ke tanah tumpah darah pertama ini, namun jauh di sudut hati, saya begitu sayu untuk meninggalkan bumi bertuah ini. Universiti ini terlalu banyak berbakti buat saya sebagai medan ilmu. Doktor2 juga banyak menyumbangkan bekalan dunia dan akhirat, tidak ketinggalan sahabat handai yang banyak membantu...semoga jasa kalian mendapat perhatian dari yang MAHA ESA.



Selautan penghargaan , kasih sayang, syukur dan terima kasih buat insan teristimewa yang menemukan saya pada kehidupan didunia, iaitu Ayah dan Mama.Juga untuk abang Qarnain, abang Imraan, adik Izzul dan adik Haadie..kerana cinta, kasih dan semangat kalianlah, kaki ini semakin gagah melangkah mencari bekalan ilmu.


Buat ahli bayt, Dayah, Cheng, Cha2, Ida..kenangan bersama kalian akan tetap terpahat di hati ini buat selamanya...



Sahabat seperjuangan Aishah yang kita sudah pun selamat menjejak kaki di Malaysia terima kasih untuk semangat, nasihat dan dorongan. Buat ahli bayt Hambra' Nana, Ziana, Ku, Fifah n K.ita terima kasih yang tidak terhingga dalam menjadi jiran yang teristimewa. Buat adik2 KUSZA yang lain, Lutfi, Hanan, Epoi, Hadi, Khairullah, Khairul anuar, Fitri, Zam, Hanis, Aki, Ika dan Kinah...teruskan perjuangan kalian. Bawalah nama harum KUSZA ke merata tempat dan jangan biarkan ianya tercemar. Jaga diri, hiasi peribadi. Buat adik2 lain yang ramai lagi..Raja, Pijah, Odah, k.Long, Syima, Tikah terima kasih untuk segalanya...terima kasih untuk kasih sayang yang dihulurkan untuk akak selama ini... Buat adik Faiz dan Fudhoil yang selama ini banyak membantu, menjadi murakib, jadi teman, menjadi adik buat akak, terima kasih yang tidak terhingga...semoga akan datang dapat jumpa kakak yang jauh lebih sempurna. Buat pasangan bahagia, K.sa' dan Abang Fadli terima kasih atas bakti kalian selaku abang dan kakak selama saya hidup berjauhan dari keluarga tercinta. Buat aMz, Fiq dan Wan, terima kasih juga untuk kalian sebagai teman, sahabat dan segalanya. Terutama sahabat sepergaduhan status yang kini sudah berdamai, Fiq, terima kasih kerana banyak repair laptop ini. Juga buat teman arab yang banyak membantu Baro'ah, Dima, Samah, Sana' Abu Haikal, Asma' Qataunah, Ala', Amani,dan ramai lagi yang saya sendiri lupa nama mereka. Terima kasih yang tidak terhingga buat kalian yang telah membuatkan hidup saya disini begitu ceria dan bermakna...
Buat tenaga pengajar selaku pembimbing saya di sini, K.syafa, Farhana, K.salma, Adib, Fudhoil, Ifwat, Us Said, Us.angah..semualah...semoga di berkati ilmu yang diberikan dan semoga ilmu itu sebati di hati ini...ameen...
Semoga tujuan dan matlamat kita disini akan tercapai...



Juga buat teman yang sama-sama dapat menamatkan pelajaran pada semester yang sama, tahniah buat kalian juga dan terima kasih atas bimbingan selama ini. Moga semakin cerah peluang dan perjalanan hidup kita di dunia dan akhirat...ameenn..

Semakin hampir tarikh itu, semakin tertanam rasa cinta dan rindu sedalam dalamnya pada penduduk,cara hidup dan persekitaran di sini. Semakin sukar rasanya untuk melangkah pergi. Semoga akan bertemu kembali..Yang terakhir,saya memohon kemaafan dari lubuk hati ini buat kalian semua yang pernah saya lukai atau berkasar bahasa atau apa sahaja yang mempu mengguris hati kalian secara sedar atau tidak, secara segaja atau tidak. Maaf yang tidak berpenghujung dan dipinta agar dihalalkan segalanya. Semoga Allah membalas segala jasa kalian..Ameen.

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP