Tuesday, August 11, 2009

BiHuN KuNinG aYaH

Semalam, ayah cakap, dia teringin nak makan bihun. Saya cakap, nanti saya masakkan. Kemudian ayah tersenyum sinis. Saya tanya kenapa ayah senyum begitu. Katanya "boleh ke kak nah buat? ayah nak bihun macam di kedai". Di minda ni dah bayangkan dah cara nak masak dan bahan bahannya. Alah, bukannya susah sangat, sebab kata ayah, dia suka yang di kedai kerana warna bihunnya yang kekuningan. Nak kuningkan bihun je dah dapat level di kedai...kira cam senanglah kan. Saya sahutlah cabaran senyuman sinis ayah yang menunjukkan bahawa saya tak mampu nak buat.
Petang tu saya cuci kereta ayah n abang,tetiba mama ajak drivekan dia ke kedai fotostat belakang kawasan rumah ni untuk dia fax surat penting. Saya pun capai kunci kereta dan terus start kereta. Sampai di kedai mama turun dan kembali semula ke kereta setelah fax berjaya dihantar. Setiba di dalam kereta, mama bertanyakan menu makan malam, saya cakaplah yang saya nak buat bihun sup. Kemudian mama minta diturunkan di kedai JS Store untuk beli bahan membuat bihun. Kebetulan bersebelahan dengan kedai JS tu ada restoren. Sebagai langkah mudah, mama terus beli bihun sup di restoren tersebut dan niat saya untu masak berkubur. Saya segera memandang wajah ayah yang turut ikut temani kami, nyata senyuman sinisnya milik saya. Mungkin bagi ayah saya cuma pandai cakap je nak buat bihun sup. Saya tanya mama, kenapa mama beli yang dah siap,kerana saya sudah sedia nak masak. Kata mama, "senang". Tapi bagi saya mungkin mama juga seperti ayah yang tak yakin saya boleh buat sendiri.

Hari ni, tetiba ayah mintak lagi bihun sup. Kebetulan depan rumah ada pasar malam, saya bercadang nak beli. Kata ayah dan mama, mereka suruh saya masak. Pelik, saya nak masak disuruh beli, nak beli disuruh masak. Namun seperti biasa saya hanya menuruti kehendak mereka. Bila semuanya siap, saya panggil mereka untuk menjamu selera, dan inilah yang saya buat...



Ada taugeh celur, sawi celur, sup ayam, bawang goreng, daun sup, daun bawang, asam limau, cili merah, cili padi berkicap dan cili jeruk pun ada. Nampak macam nyum3...tapi rasanya, entahlah. Mulanya saya confident, tapi bila ayahmana sendiri tak yakin dengan saya, saya jadi kondifen je..ilang sudah confident nye....


Apa yang penting, bihun kuning ni ada. Bihun ni je yang saya harap sangat menjadi, sebab itu yang ayah idamkan semalam. Banyak juga yang ayah makan. Best pulak rasanya bila dah tunaikan pemintaan org tersayang. Ayah tanya," macam mana kak nah buat bihun jadi kuning?" Saya dengan nakal menjawab " kak nah jampi abrakadabra, tetibe je jadi kuning.." Mereka tertawa, mama pastinya dah tau cara saya menguningkannya,tapi saya biarkan ayah terus berteka teki. Kesian ayah,hehe. Mereka takkan puji masakan saya, mereka akan komen je kalau xsedap. Tapi tadi mereka diam...so, saya fahamlah...heheh...Burrpp...Alhamdulillah.

6 comments:

Anonymous

sedap..food tasting bila lagi ni..calon isteri solehah........

AZANI

nak sepinggan?

Anonymous

Selamat Menjalani Ibadah Puasa Sempena Bulan Ramadhan yang pernuh keberkatan ini..jangan lupa masak bihun kuning dalam sajian berbuka puasa ye..

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

thanks n slamat beribadat....

Anonymous

Salam...ape perkembangan semasa ramadhan ni..cerota lahs ikit..rindulah blog u

aMieNaH riDZwaN @ riDZ

insyaallah, nanti saya update...

Blogger template 'Purple Mania' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP